Thursday, May 18, 2006

Søttendes, bunader og en farlig sari!

Vyrde lesar.

I har vi noe å glede oss til. Sjøl har jeg gått å tenkt på dette, og min løsning var litt annerledes. Jeg snudde scenebakveggen mer mot Jernbanegata og vred atriumet mer mot sør. skjønner ? Det er ikke lett å forklare, men løsningen vi ser her er bedre enn min, mest fordi de som har lagt den, har EKTE penger. Ikke politikerpenger.

Søttendes i går.

Etter å ha overvært 21 smell fra (ja hva heter saluttplassen i Kulås montro?), overvar jeg og den yngste av Brødrene Sonerud fra Fritznerbakken iddrettslag, speiderbevegelsens flaggheising i Atriet. Det er lite futt og fart over denne flaggheising, lite presisjon og den er kort sagt en tradisjon på vei ut, opp, vekk eller i emning av noe stort. Sarpsborg Jente og Guttekorps stiller som alltid forberedt opp, mens forberedelser og litt øving ikke ser ut til å være speiderenes sterke side. Dumt! Kanskje vi burde ha en morgenprosesjon her, start fra fengselet med 17.mai komiteen i spissen, som sammen med speidere og de av politikammerets stramme karar som er på vakt, ordfører, virksomhetsledere og annet dignitaria kan følge på. Marsjer inn til et Atrium SOM ER KLARGJORT lydmessig før de første tilskuere kommer (selvsagt via salutten!) og vipps, en NY tradisjon vokser fram.

Som sedvanlig fulgte jeg med til bekransingen av Olavsstatuen (som nå ser mot Kurland). Det var Hanne fra bryggeriet som talte i år (med en liten snert mot Harryhandling i Sverige). Jeg visste ikke at hun bodde i Halden, men det gjør hun visst! Vi er forøvrig klassekamerater fra den gule anstalt. Talen var bra hanne. Leve Constitusionen!!

Deretter var det venting på barnetoget. Dette var som vanlig Barnetoget, og jeg vil også her frekke meg innpå med forslag til fornyelse. Hvor er alle byens foreninger? SFK, turnere, veteranbilene, hundeforeninger, rideskoler, veteraner (det bør ikke være fra WW2) .. osv osv, og når man kommer til Kulås, så skal ikke korpsene gå i oppløsning ved scena, men marsjere spillende ned til sine "opplagsplasser" ved fontena ved barnehagen. Mindre kaos, mere kos.

Og Kulås Kakeløs bør ikke gjenta seg. Å spise baguetter og is og hambisser og grillpølser og .. søttendes er greit : MEN VI VIL HA TILBAKE KAKENE VÅRE.

Alene var jeg med min Studenterlue. Neste år er vi fler, men dette bunadshysteriet som har bredt om seg er nesten trist. ALLE går rundt i sørgefarger og de har knapt nok en maiblomst på brystet. Det er søttendes Bursjdag vi feirer, det er ikke en begravelse. Det var sånn at når det kom en dame forbi, feiende flott i en rød drakt, så måtte man trekke pusten av velvære og beundring.

Sjøl har jeg aldri skjønt dette med bunader helt. Jeg stammer desverre ikke fra Storgodsene i Rakkestad, men fra svenske stenhøggere og norske gårdsarbeidere. Det er jeg stolt av, akkurat som de tusner av etterkommere av storbønder og annet fint folk som flokker seg om barnetoget søttendes mai er stolte av godseierbakgrunnen sin. Studenterlua har jeg gjort meg fortjent(?) til og jeg pynter meg ikke med kakseklær. Vi fra ærbesklassen bør holde oss for gode til det!

Ballonger, ballonger, ballonger. Fra mitt ståsted på plenen foran Sarpsborg Kirke, var det meste jeg så, 11 ballongselgere samtidig. Ellve!! Flaggselgere var det derimot få av og ingen ballonger var formet som det norske flagg. Litt rart dette her, heller ...

Rassistbyen Sandefjord ville ikke at 17.mai-komiteens leder, Pournima Singh skulle holde 17. mai tale i sin beste stas. Nasjonaldrakten, sarien, måtte hun legge hjemme. Istedet holdt hun talen i bunad. Malte henne hvit også montro ?

I mars skrev jeg følgende setning : Norsk landbruk har de seneste årene vært (nesten hemmelig) drevet av Asiater og ØstEuropeere. Se her : DN

Roger Larsen

2 comments:

Anonymous said...

Det er da like snobbete å gå med studenterlue som å gå med kakseklær...

Roger Larsen said...

Ja kanskje det sa hun som skiftet navn fra Olsen til Bringebærsollien og kjøpte seg en bunad fra Østerdalen for 23000 kroner, og Østerdøling, nei se det var hun ikke.

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls