Saturday, August 05, 2006

Bibbliotek

Vyrde Lesar.

I gikk det vistnok bra med Olavdagene, om man i tillegg fikk koblet både BedeMarten og Olavstutogkjør på Greåker til denne feiringa, så ville det være skritt i riktig retning. Vikinghøvdingen Tommy ute i Eidet gjør det allerede gørbra, så da er vel mine "bekymringer" litt for bekymrete da ? Tenk om man fikk en skikkelig scene mellom glassstæsjen og Matstova på Tørje i tillegg, da kunne man arrangere skikkelige Tørjball og greier og greier.


Helt siden noen skiftet dør i Greåkergutten Ove Bang sitt monumentale funkibibliotek, har det kun gått en vei med Sarpsborg Bibliotek. Grunnet ekstrem beslutningsvegring i det airkondisjonerte rådhus, er biblioteket på vei fremad i alle retninger. Det er på tide med en beslutning, og beslutningen skal være å legge ned småfilialene (er det noen som egentlig vet når de er åpne ?) og smelle til med et signalbygg, allerhelst i Østre, isammen med den nye teknikken (men noen har jo vært på fotballkamp, så da forblir vel Jordet best), det nye polet, den nye posten (så river vi den stygge klædassjen som rommer posten i dag - du finner forøvrig slike klædassjer over det ganske land - til og med i Drøbak !!!) og så redder vi Sarpsborg som by. Men vi har jo Jordet, dessverre.

Et jorde som for øvrig ligger ved Haraldstadmyra, og den som stikker spaden i dette forhexede området, er modig. Her hviler rastløse sjeler på søken etter sitt elskede Svverige, i uinvidd jord. Den som tar det første spadtak i denne myra fyllt av fortapte sjeler, synes jeg synd på. Jeg har selv opplevd de en mørk vinterkveld i skogene rundt Tveterbutikken. Aldri har tenåringsføtter løpt så raskt og aldri vendte vi tilbake.

Sarpsborg bibliotek har ingen lesesal, et lite avisrom som er fullt når det er tre lesende, omtrent ingen tidsskrifter (Fredrikstad har 151 +++, jeg har tellt), dårlig utvalg av musikk (fredriksta har et rom omtrent på størrelsen av den gamle lesesalen), ingen kinokrok, ingen skikkelig dataplass (alle kan se hva du gjør OG PLASSENE ER I veien), det er intet stillerom, et sted å roe ned, ingen lokalavdeling (fredrikstad har en BETJENT) kort sagt ; tiden har gått fra biblioteket, 50 tallet er slutt (kanskje ikke i bygget med airkondisjonering 0g hvorfor er det ikke airkondisjonering i sykehjemmene forresten ?)

Jeg har derfor, i all beskjedenhet, tegnet et nytt bibliotek. (se lenger nede på siden) Mine evner er ringe, min hjerne liten (og krympende), men biblioteket har jeg brukt siden 1959, og mitt hjerte banker for Bibliotekene. Kommer jeg til en ny by, så er det omtrent rett på Biblioteket. Hammerfest hadde allered for 10 år siden et bedre Bibliotek enn vi har, Mysen har et bedre bibliotek enn vi har, Fredrikstad har et ....

Første etasje er det gamle bibliotek, men de andre etasjene er doble. Det er lavere under taket, men mer plass. Toppen består av glass, men i to skikt, det innerste roterer slik at det skygger for sola, og toppen er en kapsel av glass, som kan taes vekk på vakre netter slik at man kan skue mot stjernene og universene.


Roger Larsen.

Ps : Illere enn ille:

Fra Rygge til Kroatia i en FOKKER 100

Jeg trodde disse gammeldagse forurenserne forlengst var parkert, da de ikke bare børnær tonnevis med benzin, men også er et vedlikeholdsmareritt. Velkommen til Rygge, men vennligst ikke fly inn over Sarpsborg. Det får holde med at det drøsser ned meteoritter i Moss !!

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls