Monday, September 18, 2006

Arkeologgreier

Vyrde Lesar.

I

Det graves på Grålum og det har de gjort i årtusner. Nå graves det til ny E6 og samtidig graves gamle graver opp. Det børstes og det kostes, og arkeologer, ville i blikket av begeistring, jubler over historiske funn. Vi, Tuninger, og det er våre forfedre de roter i gravene til, holdes utenfor, på avstand. Vi skal holde oss vekk. SKYGG UNNA ! HALLO DER !! HER ER DET FORBUDT Å GÅ !!!!

Når så våre forfedres båter, bein og smykker er gravd opp, renset, konservert og katalogisert, legges de i noen mørke kjellere i Oslo. JEG VIL HA DE HJEM !! Selvsagt i sammen med den orginale Tunestenen.

Det er INGEN grunn til at våre forfedres liv skal støve bort i Osloske kjellerhvelv. De kan oppbevares både på Borregaardsyssel (vel, det er jeg ikke helt sikker på, der detter jo bygningene fra hverandre), på Bukkartens hotell, på Saga hotell, i vinduet til Urmaker Karlsøen, på Sarpsborg Bibliotek (men her er det vel ikke plass, men jeg mener å huske at Arbeiderpartiet skulle satse på bibliotekene i denne valgperioden, husker jeg feil montro ? Kan vi ikke få de som bestemmer inn på banen ? Hvor er LO !!?), de kan oppbevares på Folkets hus på Greåker eller man kan til og med bruke deler av den gamle Fredsleiren på Greåker fort (ånei, den skal selges til boligspekulanter, det hadde jeg helt glemt), på Hygga, ja til og med i private hjem. Vi Tuninger må samles og slipe sverdene, på kirkebakken var det byansamling årtusner før Olav den hellige anla en liten borg ved fossen. Her satt han livredd å skalv vintern igjennom etter å ha blitt skambanka da han prøvde å gå i land på Greåker .. eller ? Vi vil ikke bli en trafikkmaskin for Sarpsborg, og vi vil ha våre døde tilbake !!

Tenke seg til å kalle storkommunen for Sarpsborg og ikke Tune. Man må være ganske historieløs for å få til noe sånnt. Men nå skal det vistnok innføres boplikt i Sannesund, så da årnær det seg vel.

Og nå blir E6en bra. Den er snart like bra som de Tyske Autostradaene. Det husker jeg, for der kjørte jeg i 1969. Her går det jommen unna!

Roger Larsen

Ps : Persson har skjønt det !

– Det er riktig at en ny og ung generasjon tar over ledelsen. Jeg kommer til å savne dere, sa Persson til en nedtrykt forsamling.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls