Tuesday, September 12, 2006

Æljegreier

Vyrde Lesar.

I er elevkunstgalleriet åpnet. KAN ENTE NOEN FLØTTE DET Æ !!! JÆ LIKÆR DET ENTE (anonym ordfører).

I går traff jeg skogens konge.


Rett rundt en sving oppe i lysløypas indre, den blå stien, stod den, som en vegg av hår, muskler og ben. Dæven tenkte jeg : en ælj og grep etter nippien (samekniven) jeg har fått av sviger. Jeg så på ham, han så på meg, jeg så på ham, han så på meg. Meg tenke : "han større enn meg, han eie sti, jeg snu." Så jeg snudde og det gikk fortere nedover enn det gjorde da jeg gikk oppover. Jeg syntes jeg så Æljær overalt, men det gjorde jeg selvsagt ikke. Men det var flere som har observert ham, og jeg er sikker på at han har vært oppi lysløypa lenge. Helt siden tidlig i sommer, det var da jeg merka at det var noe stort der oppe. Jeg kjente lukta og syntes jeg hørte et "brrrrr", når jeg gikk en dag. Dette er en av de æljæne som for lenge sida ble observert på Bjørnstad.

Mitt forrige møte med en ælj er for ca 10 år siden. Da hadde jeg den under føttene, eller under vogna. På vei til Oslo (Bergen egentlig) med tog, tutet toget rett etter Fredrikstad, og vi hørte noe hællskåtens sprelling under. Og plutselig var vinduet dekket av æljegørr (eller æljesuppe).

Han tenke : Jeg stor, skinna er mi, tog IKKE tenke, si TUUUUUUT, han tenke : ikke faen om jeg fløtter meg. Tog IKKE tenke, si TUUUUT. Ælj bli æljegørr.

Roger Larsen

Ps: Gerd Liv har satt PølseHansen på plass, men dette er uansett løsningen : (som i går)

I et samarbeid mellom tre : fagforeningen, staten og bedriftene, bør alle betale når man blir syk. Den syke og fagforeningen betaler en del av sykepengene (mange har jo betalt inn 10tusner av kroner til sin fagforening), staten (dvs fellesskapet) og arbeidsgiveren betaler sine deler. Om man ikke er organisert, så skal man selvsagt stå for sin egen del av sykepengene og da velger man om man tar det på sin egen kappe, eller er privat forsikret. Karensdager er en selvfølge. At bedrifter sørger for lett tilgang til lege, er en selvfølge (felles bedriftsleger ?). Volvat ? Bedriftene vil ha ALT å vinne på å gjøre arbeidsmiljøet bedre, velge rett ansatt til rett jobb, la ansatte få utvikle seg i jobben, ha belønninger for de som a)ikke bruker tredagersen b)er minst syke c)skaper et godt miljø rundt seg d)sørger for at folk har fri når de har fri etc.

Pss: Det er visst kommune og stat som er dårligst i klassen her også. Ikke bare i vedlikehold av fellesskapets bygninger og infrastruktur, men også i vedlikehold av mennesker. At det går an !

Psss: Bystyret vil ikke ha flere flyktninger. Industri og næringsliv skriker etter arbeidere. Vet byens politikere noe om flyktninger som vi IKKE vet ?

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls