Wednesday, December 06, 2006

svigermornekrolog




Svigermora mi er død. Åse Nilsen døde av komplikasjoner etter en hjerteoperasjon på sykeehuset i Tromsø. Alle barna var samlet rundt henne når hun fredfullt sovnet inn. Hun var fast i troen og oppriktig glad i Gud, Jesus og familien sin. Hun rådførte seg nok med Vårherre, men hun handlet i familiens beste.

Det første jeg gjorde da jeg traff Åse for snart 14 år siden, var å gi henne en klem, så var vi venner reten av livet. Hun kom på besøk til oss i Bergen for å treffe min og Lillian sin førstefødte, Nils Persa. Det ble mange besøk de neste 12 årene, hun var flere ganger i Bergen og flere ganger i Sarpsborg, og vi var hos henne i Olderdalen. Lillian og guttaboys hvert år, jeg sjeldnere. Jeg liker ikke å fly. 70 årsdagen feiret hun i Sarpsborg, med alle barn og svigerbarn.

Åse ble født på Tangesland i NordTroms i 1935. I en karrig landsdel som ikke LOT seg høste, men som måtte fratvistes grøden. Hun tok **** ...

I 1945 tvangsevakuert som 10åring, så tilbake til en karrig gård i NordTroms som knapt nok ga mat til alle. Tidlig ut på koking og jobbing. Hun tilbrakte strevsomme år på svigerforeldergården deretter en liten gård i Saraby. Ei lita bygd uten vei, vann, strøm, telefon, hun og mannen Ole bygde hus, melka kyr, melk i spann, spann i bekken, rodde melka ut til melkebåten, oppdro 4 barn, mista det siste (hjerte)barnet (klaffefeil som hun selv), starta liten butikk, lagde gartneri, solgte stiklinger på torget i Hammerfest, rodde feske.

For ca 15 år siden, startet hun pånytt og dro til Olderdalen. Her bygde hun seg hus som 60åring, tok sertifikat som 65 åring, vevde, vaska og kokte, hadde vaskejobber og en hjelpende hånd til mange. Hun hadde 4 barn, 8 barnebarn, det yngste knapt året, og et olderbarn. Og så dør hun av at en forkalkning løsner under en operasjon.
Jeg sa farvel til henne på mobiltelefonen til Lillian, om hun hørte det vet hun kun selv .. Et langt og strevsomt liv er over, hun er en av den generasjonen som bygde landet, som gjenoppbygde Finnmark, som med ren vilje og rå muskelkraft tvang Finnmark opp av aska og jeg er så stolt av henne og hele denne generasjonen. Hun og dere bestod prøven, med glans ! Bra gjort.

Jeg lyser fred over Åse Elisabeth Nilsens minne. Hvil i fred svigermor, det har du fortjent, et aktivt og strevsomt liv er dessverre over.

vennlig, snill, hjelpsom, imøtekommende, inkluderende ... jeg var fryktelig glad i henne.
Roger Larsen Posted by Picasa

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls