Wednesday, January 10, 2007

Da Finnmark hadde sjangsen

Vyrde Lesar.

I er vi styrt av et parti, med programmet klart. I boka "Da Finnmark hadde sjangsen", beskriver forskeren og forfatteren Arne Eriksen, hva som skjer under laaaaaangvarige opphold på maktens tinde. Det oppstod en trikse-og-fikse-kultur som i en årrekke preget Finnmark Arbeiderparti, en kultur som i stor grad vokste fram i en situasjon hvor partiet var tilnærmet enerådende og hvor det også langt på vei kontrollerte pressen.

Sjøl måtte jeg minne en av byens "virksomhetsledere" om at jeg ikke spurte om "det er måten vi gjør det på her i Sarpsborg", men det juridiske grunnlaget for "måten man gjør det på her i Sarpsborg". Da ble plutselig verden annerledes gett !

I boka er opportunistiske fiskeripolitikere fra Finnmark, lokale lykkejegere, konsulenter i alle varianter, "fiskerimafiaen fra Ålesund", forretningsadvokater, fiskeriministre og fondsforvaltere tilstede i en verden av lureri, svik, ulovligheter, beskrevet på en måte som går laangt utenfor virkeligheten. Den virkelige verden er mer fantastisk enn den oppdiktede.

Er det slik flere steder montro. Nei, her i Sarpsborg finnes nok ingen slik blanding av politikk, lykkejegere, spekulanter og trixemixing. Jeg tror jeg tar meg en tur på stadion jeg, til våren og ser på SFK spærkær og tenker på noe annet enn spekulanter, lykkejegere, konsulenter og opportunistiske politikere. Jeg og SA !

Roger Larsen

PS : Sylvia Brustad sier at det kommer sykehus på Kærnes, Sarpsborg Arbeiderparti skal sates på Bibliotekene etter dette valget også ! Gjjjjjeeeeeeeeeeeeesp. Tror politikere på hverandre montro ?

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls