Monday, February 05, 2007

Ønsker vi oss hulligensere ?

Vyrde Lesar.

I har vi ikke slik sport, men noen ønsker seg en slik.

Og nå BULLDOZERES det vilt.

ØLBREV : DET SKJER NOE NÅ, HVA MED Å ÅPNE FOR BILLIGERE ØL FRA UTLANDET (SOM I SVERIGE. PÅ SYSTEMET.)

Nyhetene fortsetter å strømme på, ikke alt er like positivt. De av dere som av og til kikker på våre norske bryggerier sine nettsider vet hva vi snakker om. Mer om dette senere i brevet. Min ølbrev medforfatter Yngvar har dratt på ferie nå, men jeg klarer ikke å vente med å fortelle om alt som skjer, så denne gangen står jeg alene for nyhets brevet. Håper det ikke er for mange stanefeil!


Nytt fra bryggeriene
------------------------
Møllebyen Mikrobryggeri i Moss har nylig brygget et nytt øl vi ikke har fått navnet på. Men det skal minne om en amber med litt mindre alkohol og mer maltpreg. Den skal på så snart Christine Amber er tømt, noe som kanskje muligens allerede har skjedd. Send oss gjerne mer info om dette.

Trondhjem Mikrobryggeri har lansert et nytt sesongøl. De forteller at det normalt burde være sesong for en mørk BrownAle eller en WinterWarmer på kranene, men på grunn av den spesielle vinteren vi de ble brygget en Global Warming. Uvante mengder Maris Otter Pale malt, meget sjenerøse mengder karamellmalt, samt en anelse krystallmalt resulterer i et gyllent til medium mørkt øl, 6 % sterkt, med en deilig fylde og med markante toner av karamell. Ølet er på sett og vis en énhumlebastard, da det er benyttet samme humle for aroma som for bitterhet, nemlig Chinook. For ytterligere aroma er Cascade brukt både i kokkjelen og perkulator.

Vi presiserer at det fulle og korrekte navnet på bryggeriet fra Steinkjer er ”Ølve på Egge Bryggeri AS”. Som tidligere nevnt er det nylig brygget en egen Bokk for NORØLs bokkølsymposium. Vi er bedt om å presisere at dette er en BokkAle og dermed ikke en tradisjonell LagerBokk som de øvrige norske. Det er ikke bryggeriet selv som pirker, men våre observante lesere. Rett skal være rett.

Kalfaret Brygghus er navnet på Hansa-Borg sin ”brewpub” midt I Bergen sentrum. Som vi skrev noe ubekreftet i forrige ølbrev er det Pilsner, Hveteøl og Stout som brygges. I tillegg lages noe med den litt upresise betegnelsen ”en Ale”. Sistnevnte kan da være så mangt, skal vi håpe på en IPA eller Brown Ale, men tippe på en Bitter?

Ringnes har lansert noen nye 50cl boksøl. Bayersk (som ikke er klassisk mørk rødbrun), Ringnes Fatøl, Ringnes Jubileums Pilsener (uvisst hvilket jubileum de velger å feire med nok en pils, kanskje bryggeriets 130 års jubileum?), Munkholm Münchener, Ringnes Lite (amerikanskinspirert lavkarbo øl på 4,5%) og Tuborg Lite (muliges en spesialvariant for det norske markedet?). Usikkert om dette blir på bekostning av noen andre øl i Ringnes porteføljen.

Nøgne Ø har signert avtale med ICA-kjeden, noe som innebærer at deres fire butikkøl fra 1. februar vil bli tilgjengelig på 110 nye utsalgssteder spredt over hele landet. Bryggeriet har i budsjettet for 2007 lagt opp til en omsetningsøkning på hele 80%, hvorav majoriteten av økningen er tenkt på dagligvarehandel og restauranter i Norge.

Vi leser i Drammens Tidende at Aass bryggeri er svært fornøyd med årets omsetningsresultat av juleøl. Juleøl fra Aass ble det mest solgte juleølet i hele landet i butikkene med en markedsandel på 7,25%. På polet gikk det også bra, der juleølet kom på andre plass over de mest solgte. Vi kan jo samtidig røpe at årets nykommer Julehvete heller ikke gjorde det så verst i vår leser avstemning. Følg med i Ølgjerd som er rett rundt hjørnet!


Nytt fra importørene
------------------------
Hamar Arbeiderblad har latt seg imponere til terningkast 4 og 5 av to tyske øl. Det er snakk om en Pils og en Lager fra det lille bryggeriet Kraus i Hirschaid i den tyske delstaten Bayern. Med sine 4,7% selges det i butikk på Hedemarken. Vi har foreløpig ikke funnet det andre steder, men håper at de dukker opp etter hvert.

Vi har nevnt det før, men det er såpass lenge siden at vi gjentar det en gang til. Strag importerer nå Glutaner som er det første garantert glutenfrie ølet som selges i Norge. Ølet kan nytes av de som lider av cøliaki, som er en sykdom i tynntarmen. Glutaner er brygget med kornsortene teff, sorghum og ris. Teff er et kornslag som har sin opprinnelse i Etiopia, er svært næringsrikt, har god smak og tåles av personer med cøliaki. Sorghum blir dyrket i store kvanta i Afrika, India og Kina og inneholder ikke gluten. I tillegg er Glutaner brygget i et glutenfritt miljø av kun glutenfrie ingredienser. Etter at hvert enkelt brygg er ferdig blir det sjekket for eventuell tilstedeværelse av gluten. Bryggeriet garanterer derfor glutenfrihet i ølet. Det brygges hos det belgiske bryggeriet Huyghe og leveres i en spesialtilpasset versjon for det norske markede. Vi regner med at denne tipasningen dreier seg i å få ned alkoholprosenten fra den opprinnelige 5,2% til under butikkgrensen i Norge.


De store vil demme opp for spesialølene
------------------------------------------------
På baksiden av Dagens Næringsliv nå lørdag finner man under overskriften ”Flom av spesialøl”: Norske bryggerier vil de neste årene lansere en mengde nye øltyper for å demme opp for importøl og mikrobryggerier. Først og fremst er det markedsavdelingen i Carlsberg/Ringnes som er content provider for artikkelen i DN, dernest markedsavdelingen i Hansa Borg. Det er blant annet fokus på "lavkarbo" og et øl fra Hansa som skal serveres kaldere enn andre øl.

Ja de må så gjerne lansere spesialøl tilsvarende hva vi ser hos Carlsberg (Jacobsen) i Danmark. Det er bare med på å øke interessen for øl, men hva har dette med ”lavcarbo” og ”iskald pils” å gjøre? Hva er det vi har sett fra Ringnes siste året? Ser vi bort fra hveteølet så har de bare kommet flere pils. Samme gjelder for de nye boksene som kommer nå. Kjære markedsavdeling i de store bryggeriene, vi drukner i pils her i dette landet. Vi har allerede mange glimrende eksempler på pils, med pils er bare en av minst 40 klart definerte øltyper. Det skal mer til enn et nytt navn og en fancy etikett for å lage spesialøl. Vi er i ferd med å bli en krevende og kvalitetsbevist kundegruppe, dere kan ikke lenger fortelle oss hva som er bra – vi vet selv hva som er bra. Tar dere utfordringen?


ratbeer.com oppsummerer året 2006
---------------------------------------------
Verdens største øl database har nå presentert sin liste over verdens beste øl og bryggerier http://www.ratebeer.com/RateBeerBest/. Listen er basert på mer enn en million anmeldelser fra ølentusiaster og dekker 59.000 forskjellige øl fra 7.300 bryggerier fra hele verden. Ser vi på enkeltølene er det som i fjor klosterølet Westvleteren abt. 12 som troner på toppen. Det spennende er at Närke Kaggen Stormaktsporter fra Sverige er helt oppe på en andre plass hakk i hel. Videre på topp 100 lista finner vi også Danske Mikeller og Ølfabrikken med flere produkter, men ellers er det smått med skandinaviske øl.

Ser vi på lista over verdens 100 beste bryggerier finner vi Mikeller på 5. plass, Ølfabrikken på 12. plass, Närke Kulturbryggeri på 26. plass og så som eneste norske representant Nøgne Ø på en fin 44. plass. Dette er opp 4 plasser fra i fjor og kan nok delvis skyldes Imperial Stout som har vært svært bra mottatt i Finnland og USA. Vi gratulerer så mye og gleder oss over å se at resultatet har fått såpass stor og velfortjent oppmerksomhet i pressen her hjemme.


Øl-begivenheter 2007
-------------------------
18. til 21. april arrangeres Brewers Association Craft Brewers Conference (CBC)i Austin USA. En av bryggeriindustriens største konferanser med over 1600 deltakere. http://www.beertown.org/events/cbc/attendee/index.html

For andre store norske og internasjonale arrangementer henvises det til arkiv over norske ølbrev (nr. 2 2007) og Norøl’s kalender.


Sosial- og Helsedirektoratet på krigsstien
------------------------------------------------
Jeg lovet å komme tilbake med de dårlige nyhetene. Dersom man går inn på norske bryggeriers nettsider er det små muligheter for å finne noe fornuftig informasjon der nå. De fleste (sannsynligvis alle) norske produsenter av alkoholholdig vare har nylig mottatt et ”trusselbrev” fra Sosial- og Helsedirektoratet. Her blir det informert om at det i følge norsk lov ikke er tillatt å vise bilder av flasker, etiketter eller presentere produktomtale av alkoholholdige varer.

Nå er vel få av oss som liker å få reklame av noe som helst art slengt etter oss, men i dette tilfellet er det snakk om at man selv velger frivillig å oppsøke et nettsted for å innhente informasjon. Vi lever nå i en verden der vi endelig har kommet oss litt ut av den norske ”hengemyra” hvor all øl er pils og smaker likt. I denne verdenen var øl noe man kun drakk for å bli full og det eneste kriteriet man hadde var pris (og litt lokalpatriotisme når lommeboka tålte det). Nå har en stadig voksende gruppe voksne mennesker oppdaget at det finnes et rikt utvalg av øl med smak som er ment for å nytes. Dette skjer på bekostningen av flatfylla, for hvem er det som drikker store mengder av et øl som både koster og metter mange ganger mer enn billigølet? Informasjonen man søker er smaksprofil og tilpasning til mat etc., ikke puppedamer og mørke tyske kjekkaser. Vel, det løpet er kjørt. Skal vi finne noe om øl vi henvist til utlandet. Her er sannsynligheten stor for å støte på ei snerten puppedame og en mørk kjekkas som forteller oss hva som er livet. Eller andre sider fra ølkulturens forunderlige verden http://www.sudsgear.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=881

Som vanlig er det de små og mest idealistiske det går utover. Gjerne de samme som på sikt sørger for at størst del av fortjenesten havner på lokale hender, ikke hos store multinasjonale konserner. De store har et helt annet apparat i ryggen som ofte finner en løsning. Hvem er det som sponer store idretts arrangementer? Det nytter uansett lite å klage på Sosial- og Helsedirektoratet, det er loven som er firkantet. Her har faktisk Lars Sponheim kommet med et utspill. Han vil foreslå fritak for alkoholavgift for et visst antall liter, anledning til å selge en flaske direkte til hver besøkende når det er en del av en organisert turistvirksomhet, rett til å bli tatt inn i bestillingsutvalget på polet og lette på restriksjonene for småprodusentene som forteller på nettsidene sine hvilke produkter de lager. Dette ser ikke ut til å være meldt inn formelt til spørretimen så langt, men mannen er på rett vei. Stå på Lars!


Månedens link
-----------------
Aniston er et dansk livstilsmagasin for kvinner. På deres nettsider finner man en artikkel i fem deler som heter Øl for Dummies. På en kortfattet og enkel måte omtales øltyper, ølsmaking, riktig ølglass, øl i maten og litt til. En fin innføring, ikke bare for kvinner og heller ikke bare for dummies. http://www.aniston.dk/?artikelid=2235



Med hilsen
Erik Dahl
NORØL - Norske Ølvenners Landsforbund

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls