Thursday, September 06, 2007

Michael Jackson has left the building.

Vyrde Lesar.

I Sarpsborg har det vært skolevalg.

Fra NORØL :

Michael Jackson er død og Michael Jackson is dead var overskriften på en rekke av mine e-post meldinger i innboksen morgenen etter den 30. august. Jeg fikk en slags reaksjon, en overraskende følelse av tomhet. Ikke det at jeg kjente mannen personlig, men han fremstår som en legende og har påvirket min måte å forstå øl. Min interesse for øl går tilbake til hele mitt voksne liv, men da jeg fikk Den Store Ølboken i 1991 ble det et helt annet system i sakene. Michael Jackson gir en grundig innføring i alle de opprinnelige stilartene og han setter det hele i et historisk og geografisk perspektiv. Faktisk så er han ansvarlig for å definere mange av stilene, spesielt belgiske. Boken er ikke lenger aktuell med tanke på dagens ølverden, men vil alltid holde mål om man har ønske om å gå tilbake i historien. Hans Pocket Guide to Beer, med sin oversiktlige karaktersetting fremstår som ølverdenens parallell til Hugh Johnson's årlige bok om vin. Nettopp dette med å behandle øl med samme respekt som vin entusiastene har ovenfor sin vin kjennetegnet Michael Jackson. Til tross for at det aldri var tvil om at det var det overgjæret og levende øl som hans hjerte nærmest, behandlet han alle øltyper like grundig. Jeg leste nylig at da han besøkte Aass bryggeri for en del år siden, så var han rundt og gravde og spurte og noterte i flere dager. Han dro til og med til et par mil inn i Drammensmarka til det store Glitrevannet for å ta vannprøver.

Samme dag som meldingen om hans død gikk jeg inn på ratebeer forumet og tilsvarende steder, her fantes en mengde av kondolanser fra hele verden. Mannen har helt tydeligvis betydd noe for svært mange og mye av det som går igjen er bevisstheten i det å smake på øl. Men også Whisky entusiastene har mistet en personlighet. I sitt 65 år lange liv har han også rukket å oppnå samme status blant tilhengerne av dette andre kornproduktet. Med sitt engasjement og smittende entusiasme har han oppnådd så uendelig mye mer enn den vanlige entusiasten makter. Han har nådd ut til en hel verden og inspirert noen og enhver til å ta pennen fatt når man brenner for noe. Han døde til slutt av hjerteinfarkt men var plaget av Parkinsons i mange år, noe han holdt skjult helt til ganske nylig. Dette medførte at mange trodde mannen var konstant full, blant annet på enkelte TV opptredener. Man kan berette så mye mer om denne mannen, og det finnes nå en rekke artikler på Internett. Jeg skal bare nøye meg med å henvise til denne saken fra San Francisco Cronicle.


Erik Dahl,
NORØL - Norske Ølvenners Landsforbund

Roger Larsen

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls