Sunday, January 06, 2008

Kællær og kvistær.

Vyrde Lesar.

I Sarpsborg (og Arbeiderpartiet) står ikke verden til sommerferien! Og her er det siste for de som hører dårlig eller er døve. Døveradio.

Jeg hadde en litt skyggete skog på tomta mi, og spørte naboen om han ville ha litt mer sol. Det ville han, så jeg ringte til en trehøggær som kom å så, regna på det, ga meg 40% rabatt og skar ned skauen (6 svære furuer) for noen tusenlappær. Han var alene. Jeg har latt nedfallet ligge.

Her om dagen stod det plutselig tre kæll med motorsag ute i hagan min og skulle kutte ned noen ospekvister. En med motorsag, en som bar kvistæne bort til kvistekværna, og en som kjørte traktoren som kvistekværna hang etter. Døm hadde sikkert en bil til. Døm stod alså inne på min eiendom å sagæ. Og så sprutæ døm oppsagæ kvist inn på min naturtomt. Jeg ba døm om å kære seg vekk, dra til helvete og å ta med seg dritten. Deretter gikk jeg, følk med motorsager skal en passe seg for! (Ja, dere har vel sett "Chain saw massacre?)). Døm kæræ seg vekk, dro hjem til sjefen sin og sutræ for attere dømm hadde fått kjeft. De tok ikke med seg dritten. Den har jeg fjærnæ.

Dagen etterpå kom døm tilbake sammen med sjefen sin og et centimetermål, Nå var det alvor! Sjefen skulle anmelde meg til politiet fordi jeg hadde bedt tre kæll som stod på tomta mi og sagæ med ei motorsag (de gadd da ikke å komme inn å spørre om lov, hverken til å stå på tomta eller om å tømme søppela si der) om å dra til helvete og han skulle nå bevise ved hjelp av centimeretmålet sitt, at kvistæne døm hadde saga ned (og som vistnok var trafikkfarlig - det var en kvist som kunne komme borti speilet på en bil) stod på KOMMUNAL GRUNN !!!! Jeg sa til ham at jeg syntes det var bra at bilæne måtte sakke ned farta her i Jutulveien, da det var mange barn som lekte i veien, og da påstod SJEFEN at jeg var imot bilær og veier og fly og alt barskt på hjul. Og jeg som bare var bekymret for barna! Jeg ga ham lov til å skjære ned treet, og så dro de sin vei, alle tre. Dælæn, nå hdde døm skremt han derre Larsen skikkelig!! Jeg regner med at det ble brus med champagnesmak til lunch!

Men la oss tenke litt. Kanskje det er noe i det enkelte politikere sier allikevel, kanskje det er store innsparingsmuligheter i kommunen. Tre kæll for å skjære ned noe kvistær og så må de hente SJEFEN for å bruke centimetermålet. Alså FIRE kæll brukte flerfoldige timær på noen kvistær, når en selvstendig næringsdrivende trenedhøggær brukte omtrent det samme på 6 svære furuer (som han tilogmed delte opp i 30centmetere!!). Hmmm .... Evensen, hva synes du om sånn tidsbruk da? Det er jo ditt ansvar dettæ hærre hær! Skant'e se bortifra at du har noe å gå på Evensen. Tre kæll pr kvist, det blir jo dyre kvistær det ...

Roger Larsen.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls