Monday, February 11, 2008

Lekser og ØL

Vyrde Lesar.

I Sarpsborg advarer politiet mot rusgettoer. Og politikerne svarer : Vi bryr oss ikke om naboer og politi vi.

Og så kommer dette :

Herregud! Kan dette være sannt?

Et av spørsmålene Dagbladet.no stilte lærerne var: «Hva mener du kan gjøres for at elevenes familiebakgrunn skal få mindre å si for skoleresultatene?»

Vil fjerne leksene

Nesten samtlige lærere mener at løsningen er å fjerne hjemmeleksene. I tillegg ønsker de å fjerne alt som innebærer at elevene skal forbedre seg hjemme. Det favoriserer de som har ressurssterke foreldre og som kan få hjelp hjemmefra.

ØLBREV.

Nytt år og nye muligheter skrev vi i innledningen til forrige ølbrev. Vi har også forsøkt å gjette litt på hva øl trendene vil bli utover dette året. Så langt ut i det nye året kan det se ut som om de små bryggeriene og de store bryggeriene jobber i hver sin enda av skalaen. Det kan virke som om også konsumentene deler seg og begynner å befinne seg i hver sin enda av skalaen. Mer om dette senere i brevet.

Resultatet fra NORØLs kåringen av årets nyheter og bryggeri for 2007 er også klart. Vi rakk akkurat ikke dette før deadline på bladet Ølgjerd og må tenke litt på hvor og hvordan vi skal presentere resultatene, så dere må nok vente litt til i spenning. Følg med på http://www.nor-ale.org


Nytt fra bryggeriene
-----------------------------
På Nøgne Ø er nå verdens første kommersielle øl med tyttebær brygget. Som tidligere nevnt er dette i samarbeid med Mikkel Borg Bjergsø fra Mikkeller. Ølet er av en Lambic type, dvs brygget med en kompleks type gjær dyrket frem fra villgjær. Øltypen har røtter fra lenge før man kjente til hva gjær egentlig var. Den produseres fortsatt noen få steder, spesielt i Belgia. Det er ikke uvanlig med tilsetning av frukt som kirsebær (Kriek) og bringebær (Framboise) i denne typen øl. Dessverre har store moderne bryggerier misbrukt øltypen og jukset med både brygging og tilsetning av kunstig frukt juice, noe som har bidratt til å gi øltypen et ufortjent dårlig rykte som sammenlignes med rusbrus. Øltypen er kjent for sin karakteristiske syrlighet og behøver litt tilvenning. De tradisjonelle og ekte produktene er ikke alltid like enkle å oppdrive og dessverre heller ikke i Nøgne Ø sitt tilfelle. Mesteparten av ølet er allerede solgt på eksport før det ble brygget. Det vil neppe dukke opp i norske butikker selv om det blir et produkt med en alkoholprosent som gjør dette mulig.

Vi leser også i Grimstad Adressetidende at Nøgne Ø kommer til å investere i tre nye lagringstanker. Dette kan gi en økt produksjonskapasitet på 50%, noe det kanskje kan bli behov for dersom eksporten øker ytterligere. I disse dager er nemlig daglig leder og sjefsbrygger i Japan for å snakke med en agent der. Japan er et land hvor interessen for spesialøl er på sterk fremmarsj.

Like stor fremmarsj ser det ikke ut til å være på vårt eget vinmonopol. Helt nye topp produkter fra både Haandbryggeriet og Nøgne Ø er lansert under navnet Påskegodt og God Påske. Ølene ser ut til å bli utsolgt via eksport, og de få norske pubene som har tatt det inn, lenge før påske da interessen er stor. Men Vinmonopolet ser ikke ut til å se noen interesse for å føre disse produktene. I det hele tatt synes vi polets interesse og behandling av øl ser ut til å ha stagnert noe de to siste årene etter å først ha vist vilje til satsning. Vårt statlige vinmonopol har en svært viktig rolle som formidler av et bredt utvalg av alkoholholdige produkter over 4,75% alkohol. Øl er et av de få produktene på polet som produseres i Norge om vi ser bort fra destillasjon. Mange av de mest interessante og til dels tradisjonsrike øl produktene kommer i tillegg fra småskala produsenter. Det er viktig at vi tar vare på disse, det blir bare for dumt når vi må reise til utlandet for å kjøpe gode norsk produserte øl. Her må det sees på tilgjenglighet, presentasjon, kunnskap hos innkjøpere og butikk og ikke minst en forenklet måte å kunne melde inn sine produkter på bestillingslista uten at kostnadene blir for store. Dette er også en politisk sak. Ønsker vi i det hele tatt å ha norske produsenter med fokus på kvalitet og bredt utvalg?

Vi nevnte innledningsvis at de store bryggeriene ser ut til å jobbe i den andre enden av skalaen. For en god tid tilbake fikk vi våre første lavakalori øl til Norge i form av ølmerker som Redlight, Bud Lite og Hansa Ultra. Øltypen er også kjent under navnet Low Carb, da hensikten er at produktene skal inneholde rundt 30 prosent færre kalorier og rundt 60 prosent mindre karbohydrater sammenlignet med en vanlig pilsner. Dette gjøres ved å redusere innholdet av forgjærbart sukker i ølet. Dette sukkeret kommer hovedsakelig fra maltet og betyr i praksis at ølet får et lettere preg. I utlandet, og da spesielt USA hvor fedme er et betydelig problem, har forbruket av denne type øl vært i sterk vekst. I Norge står omsetningen bare for 4-5% men bryggeriene ser ut til å ha stor tro på økt vekst. I alle fall har vi nå fått produkter som Tuborg Lite, Ringnes Lite, Hansa Lite, Mack Lite, Lysholmer Pure og godt mulig enda flere. Bryggerimesterne forsikrer oss om at de vil ivareta smaken etter beste evne til tross for at mengden av et av de mest smaksgivende råvarene er redusert. Vi i ølbrev redaksjonen har smakt de fleste og ikke latt oss imponere noe videre av selve smaken, men er enige om at det bør finnes et alternativ for de som teller kaloriene. Vi har jo fra før light utgaver av melk, smør, ost, iskrem og masse annet. Men som kjent er jo gjerne smaken deretter, eller kanskje best illustrert i et utsagn nylig på trykk etter en lansering av et slikt type øl ” - Jeg drikker ikke øl til vanlig, men dette synes jeg smakte godt, sier Silje fra Bunnpris Stormyra”.

Ringnes Nordlandsbryggeriet har som kjent kun bestått som salgs og distribusjonslager i en rekke år nå. Det ble nå nylig besluttet at selve lageret skal legges ned og kun salgs- og distribusjonsvirksomheten opprettholdes i Bodø. Lagervirksomheten flytes til Tromsø og alle de 26 berørte får tilbud om overføring til Ringnes' omstillingsselskap. Dette vil si at vel 40 personer fortsatt vil ha jobb i Bodø og Nord-Norge knyttet til Ringnes.


NM i hjemmebrygging
------------------------------
Tradisjonen tro arrangerer NORBRYGG det årlige NM i hjemmebrygging 5. april på Studentersanfunnet Bislet, Oslo. Påmeldingsfristen er 22. mars. Les mer om dette på http://www.norbrygg.no/


SABMiller overtar ledelsen
----------------------------------
SABMiller har overtatt Grolsch, og har dermed overtatt førsteplassen på lista over verdens største produsenter av øl. InBev er skjøvet ned på andreplass, mens Anheuser-Busch beholder tredjeplassen. På hjemmebane merker A-B konkurransen fra mikrobryggeriene og importørene veldig godt, men redder seg fra nedgang takket være salg i utlandet, og egen import. Det går også rykter om at InBev og A-B vurderer sammenslåing, noe som selvfølgelig vil gi det nye firmaet førsteplassen. Slike gigantsfusjoner medfører vanligvis at enkelte ølmerker forsvinner. I slike tilfeller er det gjerne lyse lagerøl det går ut over, så ølbrevredaksjonen feller ingen tårer for det, men man kan jo også risikere at ennå mer markedsmakt blir brukt for å skvise ut de mindre bryggeriene, noe som vi selvfølgelig ikke ønsker.


Scottish & Newcastle solgt
---------------------------------
Det har lenge vært snakk om at det engelske storkonsernet S&N ville bli kjøpt opp og delt av Carlsberg og Heineken. Dette er nå skjedd. Heineken overtar den engelske delen av S&N, mens Carlsberg overtar andelen S&N hadde i det store russiske bryggerikonsernet Baltic Beverages Holding (BBH). Carlsberg var fra før av storeier i BBH, og sitter nå med full kontroll i selskapet. BBH jobber med å overta et større bryggeri fra Ukraina, noe som vil gi Carlsberg ennå større markedsandel i de tidligere Sovjet-statene.


Ølfabrikken/Gourmetbryggeriet
---------------------------------------
Når de danske bryggeriene Gourmetbryggeriet og Ølfabrikken slår seg sammen, er det selvfølgelig ikke like store forhold som i de foregående sakene, men resultatet ser ut til å bli mye tristere. I hvert fall sett fra en ølentusiasts ståsted. Ølfabrikken var (er) kjent for å være meget kreative og kvalitetsbevisste, mens Gourmetbryggeriet har vært mer kommersielle. Ikke det at de lager dårlige øl, mange har kanskje smakt Barley Brew som finnes på Polet, men fokuset har nok vært økonomisk suksess. ØF hadde kanskje litt for lite fokus på økonomien, noe som gjorde at et samarbeid med GB ble innledet for snart et år siden. Det er litt usikkert hva som egentlig har skjedd siden den gang, mange rykter svirrer, men det som er sikkert, er at nå har GB overtatt ØF 100%, og det sies også at enkelte av ølene som Ølfabrikken hadde mest suksess med, nå kun vil bli tappet på boks. Visstnok også i litt enklere/lettere versjoner. La oss håpe dette ikke stemmer, det vil være synd om GB setter kvantitet foran kvalitet. Og skal de absolutt gjøre det, så bør de heller bruke sitt eget merkenavn til slikt.


Verdens dyreste øl
-------------------------------
Et av verdens største bryggerikonsern lanserer i disse dager verdens dyreste øl. Flasken produseres i bare 600 eksemplarer og selges til den nette sum av 2008 kr. Pr. stk. Planen er å følge opp med en tilsvarende lansering i 2009 til 2009 kr og igjen en 2010 årgang til 2010 kr. Ølet er av typen Barley Wine og på 10,5%, har vært lagret på fat, og kommer på 37,5cl flaske. Vi kan ikke se at det forelegger noen bestemt grunn til at dette ølet skal koste så mye og kjenner heller ikke til at inntektene skal gå til vedelighet av noe slag. Da vi i skrivende stund mistenker at dette er et rent media stunt for oppmerksomhetens skyld ønsker vi ikke å uttale oss noe mer om denne saken foreløpig. Vi føler at dette ikke kan sammenlignes med tidligere omtalte Utopias som benytter råvarer og en produksjonsmetode som delvis kan forsvare prisen på ca. 1000,- kr. flasken. Dette ølet er på ufattelige 27% og uten kullsyre, nytes derfor som en likør og holdbarheten er 6 måneder etter at flasken er åpnet.


Månedens link
------------------
www.beerpal.com er et nettsted med omtrent samme mål som ratebeer.com og beeradvocate.com som vi tidligere har hatt som månedens link, nemlig å la brukerne legge inn rating av ølene de smaker, samt være et oppslagsverk for øl, bryggerier og relaterte saker. Brukergrensesnittet er nok mer øyevennlig hos ratebeer, men det er enkelt å finne fram, og nettstedet fungerer fint til det det er tenkt til. Vi oppfordrer våre lesere til å ta en titt, gjerne på alle tre stedene, og begynn gjerne å legge inn ratinger av øl du også. Det er en artig hobby som gjør deg litt mer oppmerksom på hva du drikker.


Med hilsen
Erik Dahl og Yngvar Ørebek
NORØL - Norske Ølvenners Landsforbund

0 Comments:

Amazon Associates