Monday, March 10, 2008

Høl i hue eller had de drukket for meget spennende vin?

Vyrde Lesar.

I Sarpsborg er det snakk om "hue i sanden". Skjønner ikke det maset, det kommer ny bro over Glomma til høsten!

Jeg løftet mitt glass, jeg slurpet litt vin
den smakte forferdlig, jeg SA den var fin,
for alle som vet litt om vin og kultur,
sier vinen er spennende når den er sur.

På stokkær så gamle, at de dekkes av mugg
står en ost så enorm, at den kalles en rugg,
men stokkær skal brukes til annet en bord,
her skal du plante sur vin til din mor.

For de som liker en vin full av smak,
er de som sitter med ryggen så rak,
de reiser ei rundt og smisker og smasker,
de mener at god vin, skal skjenkes (rikelig) av flasker.

Mens andre de tittær på glasset og sier,
en vin, akk så spennende, (den trekker ei bier),
denne spennede vin på en stokk jeg nok poder,
vi andre vi ler vi, og rister på hoder.

For naturen har gitt oss, bær søte og gode,
de skal man ei surbær på stokkene pode,
man skal nyte sin vin (jeg sier det gjerne),
jeg liker den søt jeg, som Gud lagde bærne.


I Sarpsborg var det engasjerte jenter på Gleng på 8. mars. Åffer var døm ikke uttafor SFK-hytta på Kurland og skrek at jentongæne også skulle ha dussjær da? Akkurat som guttæne har. Kanskje det hadde noe med spennende vin å gjøre. Og apropos vin : Det holder ikke at Rådmannen tar hensyn til ”næringen”, spesielt til hotellnæringen på rimelige tomter, vi drekker for lite uansett. Å ta hensyn til ”næringen” betyr dessverre å ikke ta hensyn til de barn og unge som får fulle pappaer og mammaer ramlende inn dørene sent på kveld, i en god kommune å vokse opp i for barn og unge. Utvidede åpningstider betyr mer fyll, sier politiet, men som kjent : Pengær prekær og pengær bestemmer. Ongær å sånt, døm prekær man jo om i finfesttalene, så det får holde. ÅPNE KRANET DØGNET RUNDT FOR VÅRE KAPPITALISTKAMERATER! Det burde jo være en fin parole for AP 1.mai? Den kan komme bak parolen : RIMLIGE TOMTER TIL DØM ALLER RIKÆSTE! TIL DØM SOM HAR MEST FRA FØR!!
Man mener det samme på VinMonopolPolet: Særpingær drekker for lite. Jo mindre følk drekker i en by, jo dårligere utvalg i hyllene. Så stå på ælle Særpingær, vil dere ha godt utvalg i Polhyllene. DREKK SOM FAEN!! Gjerne til dere spyr, jager onga på dør og bankær kællen. Det er et sånnt forbruk som medfører et godt utvalg på VinMonopolPolet. Man skulle jo tro at det er en vits. Men det er det desverre ikke.
Sjøl har jeg nå tenkt å begynne med vinproduksjon, på gamle stokkær. Det skal vistnokk være så ille bra. Jeg har noen gamle jernbanesviller liggæne, sånne med rester av kreosot sånn at da har vi sikre at vinæ blir annsjless og spennende. Når så druene har grodd skikkelig ut og blitt røde og fine, plokkær jeg døm, men flekker av de sødmefyllte bæra (Æsj, kommÆSJ alså, sødme og sukker! Hva i hel…. er det natturn trur den driver med!!) og tællær på døm og lager vin av KVISTÆNE. Det blir selvsagt en pyton, ille vond SPENNENDE vin, beregnet på proffer og de som KAN LITT OM STOKKÆR (eller var det sure sokkær?), men som sagt, så spennende, så spennende. Den skal da serveres utenfor turistløypene, altså i Sarpsborg. Turister er nemmelig for Dissæinkara (døm som likær spennende vin), noe dritt alså, Dissæinkara blander seg aldri med vårrsj turister, men glir lett inn blant lokalbefolkningen i søvnige småbyer på kongtinentet der de oppdager spennende lamper, chikke bord og lokale retter!

:-)roger

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls