Wednesday, March 21, 2007

POSITIVT OG SPENNENDE.

Vyrde Lesar.

I begynner man å ta virkeligheten på alvor ?

SÅNN !!

Rådmann og ordfører er blitt venner igjen og forsikrer almuen om at kommunen, alså du og jeg, betalte for fotballturen til Ålesund. Det visste vi fra før. De sa også at det å gi bort 300 - 500 millioner, er "positivt og spennende". Smatt, smatt - POSITIVT OG SPENNENDE !! Da er det noe annet med skoler, veier og sykehjem gett ...

Det undertegnede nå lurer på, er hva som ligger i uttalelser om formelle og uformelle henvendelser om Stadionområdet. Jeg siterer fra SA : "Engsmyr har vært i jevnlig kontakt med anleggsgruppa i FK Sparta Sarpsborg. Nå venter han på en formell henvendelse fra klubben, slik at Stadion-prosjektet kan få en politisk behandling.- Poenget er at vi trenger en prinsippavgjørelse for at initiativtakerne skal kunne gå videre med planene sine. Dette håper jeg vi kan få gjort rimelig fort, slår Engsmyr fast overfor SA." Ordføreren venter alså på en henvendelse fra de han var på fotballtur sammen med, og det haster. Det haster med å få gitt bort Stadiontomta med en verdi på mellom 300 og 500 millioner ? Er dette virkelig en hastesak ? Skal den hastebehandles som Kulåsparasollen (6 mill) ? Kan flere komme med uformelle henvendelser ? Hva med Borgen, Greåker (Greåker fikk brutalt NEI for sitt Moa-prosjekt), Navestad eller Ise ? Jeg er sikker på at de også får med seg noen nasjonale utbyggere om de kan lokke med gratis tomt i flerehundremillionersklassen.

Så vidt jeg kan se har det for øvrig kommet til nye momenter på bruk av Stadiontomta. Tomta som tilhører Sarpsborg kommune, dvs meg og deg, eller felleskapet som vi også kalles. Jeg har søkt i SAdått, noe som dessverre er bare tull da søkefunksjonen ikke fungerer, og har ikke funnet at ordføreren eller rådmann har tenkt på stadionområdet som : "tomt til ny sentrumsskole" før. Men her tar jeg sikkert feil. Byens øvrige politikere, de som IKKE var invitert til Ålesund (alså de som IKKE involveres i hastesaker), er sikkert oppmerksomme på at de skal velge mellom fotball (med innkjøpte Afrikanere ? - Afrika lider ikke lenger kun av Brain Drain, men også av Leg Drain) eller skole på dette området. Mellom sirkus og framtiden til kommende generasjoner. Eller som det ble sagt med tindrende øyne på gressmatta i Ålesund : "Tenk om vi kunne få til noe sånnt i Sarpsborg". Det var alså ny skole man tenkte på? Det skjønte ikke jeg, men så er jo jeg ikke på IQtoppen akkurat ... Jeg trives best på Appelsintoppen jeg.

Det er skremmende å se at kommunetoppene alså vil gi bort tomta og at det haster. Som de selv sier "Kommunens bidrag til kostnadene vil være tomtegrunn". Tomtas verdi er på mellom 300 og 500 millioner kroner, nærmere en halv milliard, og det er IKKE småpenger. Men må man ikke ha byggetilllatelse for en slik massiv utbybygging ? Har bystyret, formelt eller uformelt, gitt grønnt lys til dette, eller skal dette senere behandles etter relevant lovverk ? De snakker om ryddighet.

Man blir nemlig bekymret når man leser i SA at noen sendte et brev til AP-ledelsen med forsikringer om at man skal "følge sentrumsplanen" og deretter fikk sentrale indrefilettomter på billigsalg. Disse tomtene skal extremfortettes, og det er jo som å trykke penger. Jeg snakker om Oskarsgate 50 og 52 som ble solgt til Betongbygg og SOBBL, uten anbud. Denne framgangsmåten følger også sikkert både lov om offentlige anskaffelser og annen relevant lovverk. Men er det god forvaltning av fellesskapets verdier ? Hva driver Arbeiderpartiet egentlig med ?Tomter langs E6 skal vistnok være gull verdt, de selges i følge SA, til 1/2 pris (til hotellmilliardærer).

Så da er vel alt som det skal være da ? Eller skurrer det litt i telefonen .... De som lytter med sine ører har kanskje merket at det foregår en febrilsk posisjonering blant byens "eiendomsutviklere" om dagen, ja også blant folk med fotballinteresse. Jeg lurer på hvorfor det ? Vi får se hva som skjer med Borg Fotball AS og S.F.K AS. Og egentlig ble jeg ikke det grann lurere av opplysningene fra kommunetoppene. Jeg synes at tåka ble tettere. De snakker vistnok om ryddighet. EN TRApp går som kjent både opp og ned.

Skal kommunen, eller skal kommunen ikke gi bort fellesskapets verdier?

Ja eller nei ?

Prosjektet er vistnok interessant og spennende, men å dele ut 3-4-500 millioner når skoler og kirker og veier forfaller, er da en merkelig bruk av fellesskapets midler (for ikke å snakke om en skrikende mangel på sykehjemsplasser, barn som ikke får plass på Kulturskolen og skoler som er for små FØR DE TAES I BRUK). Og Stadion ? Virker den ikke ? Er pissoirene tette? Er den full under kampene ? Eller er det andre som er fulle ?

Det er for øvrig på tide at Frp slutter å ekskludere hverandre og for Høire å slutte skrike når de ser en dildo. Det er snart valg, men det føles som et skuespill av Ionesco. LIVE !

Roger Larsen

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls