Wednesday, November 07, 2007

Moldejazz og annet fnazz.

Vyrde Lesar.

I Sarpsborg er det en som har skrevet etternavnet sitt sånn som foreldra hans gjorde. Dælæn!

Skal du ut å fly? Med SAS?

Norske Skog kan gå konk. Vi skulle gjort som politikerne sa. Da hadde nok alt årnæ sæ.

Moldejazz Gunnar (en meddebattant på sa.no)? Jeg var der i 75 (tror jeg) og da skulle ungdomsavdelingen til det som var forløperen til Fremskrittspartiet komme på besøk. Men etter at de hadde framprovosert bråk, Blücher ble angrepet av kommunistAKPere foran Børsen (ikke restauranten) i Bergen, ble Anders Langes Hvalper, fanget opp av moldesnuten og snudd på Sunndalsøra. Han var også mye på Silhuetten Blücher og engang hadde Valpene møte utenfor Sparta Amfi.

Det var rolige tider da, da undertegnede, Anne, Anne og Boysen besøkte Rosenes by, og jeg kjente mange gjennom studiene og det bergenske jazzmiljø. Jeg og kjærsten tøflet gjennom Molde, men jeg husker ikke hvilke band vi var på. Jeg roter de sammen med alle jeg traff i bergen : Cala Blay (she forgot her paraphernelia og ble Dag arnesens hjertesten), Stan Getz, Herbie Hancock, Art Blakey(han tok med seg en av styremedlemme tilbake til New York – Tone tror jeg hun het – hun tegnet), Dexter Gordon (i perioder usannsynlig full, men det var vi alle, fulle av mye rart) og alle avdankede nyoppdagede amerikanske jazzstjerner. Alt som kunne krype og gå av bergenske jazzmusikere og kremen av de norske. Etterhvert ble det en festival som alle andre, men vi var det eneste stedet (nesten) i bergen som serverte alkoholholdig drikke til 0200 om natten (og det var stort på 70tallet), alt som kunne krype og gå skulle inn og noen trodde tilogmed at kjendisstaus ville hjelpe dem foran køen. HØ !!

Jeg var med på å starte og utvikle nattjazzen, men det var andre som jobbet mye hardere enn meg. Jeg hadde 15døgn – 24timere på rad, og så fri til neste år …

ALT VAR BEDRE FØR. Jazzen, damene, iskremen, sinsimillaen, nachspielene, filmene, sosiologibøkene, byene …. jeg satt forøvrig i styret i Bergen filmklubb, av Libertas (farmandutgiveren) karakterisert som et Marxixtreir, og vi viste myyyyye film. Hadde egne 35mm visere, 16mm, og 8mm, vi viste i perioder film på lørdager (2 forestillinger) på studentsenteret, søndag på Hula, mandag på studentsenteret, tirsdag styremøte, onsdag viste vi film på filmklubblokalet på Minde.

Av en eller annen grunn var dagene lengere da, for jeg satt i Kultursturet ved Universitetet i bergen også og i tillitsutvalget på Fantoft og i Fagutvalg både her og der og …

ALT VAR BEDRE FØR og dagene må ha vært myyyyye lenger…. men så var det denne grensern da.

Roger Larsen

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls