Monday, August 25, 2008

Tidsvitner.

Vyrde Lesar.

I Sarpsborg ærbes det med parraplyer, sjøl foretrekker jeg stjernehimlen eller piskende regnvær.

Jeg har alltid vært en lesehest og har alltid vært opptatt av historie i novecento, det 19. århundre. Om annen verdenskrig har jeg lest mye og det er oftest seierherrenes litteratur jeg har lest. Det jeg savner er historien fra før, under og etter annen verdenskrig da skillelinjene var annerledes og mer brutale. Tre ideologier stod mot hverandre, nazisme, kommunisme og demokratiet, men hvordan var det inne i disse miljøene, hva tenkte et barn med NS foreldre, med kommunistiske foreldre, barn som var et produkt av sine foreldres ståsted, hva skjedde med de og hvordan ble livene deres.

Tidsvitnene om denne tiden faller fra nå, og det er en viktig del av historien som tåkelegges, men det aldri for sent å skrive sine personlige memoarer, lete fram sine gamle dagbøker og gi de til Tune historielag. Sørg for at historien/minnene ikke kastes, la oss få de, vi skal ta godt vare på for framtiden.

Roger Larsen

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls