Tuesday, April 17, 2007

Stadion

Vyrde Lesar.

I raser debatten om Stadionområdet.

Vi, de utvalgte få, får anonyme brev. Jeg har fått flere enn to, men jeg leverer de ikke til kommuneadvokaten. Hun har sikkert nok med politikere som selger byster å gjøre (åssen har det gått med denne saken egentlig, har kommuneadvokaten kommet til noen konklusjon?).

Det stemmer at kommunetoppene i fjor var med FK Sparta Sarpsborg til Ålesund for å se på Color Line stadion, men det stemmer ikke det som Ordførern sier i SAblekka : "Det er tydelig at det er krefter i Sarpsborg som jobber mot at idretten skal få et nytt stadion". I det anonyme brevet som er angitt i SA, står det at etter et reellt salg av Stadionområdet : "Vil vi få (råd til) 2-3 "Grålumhaller", ny tennishall, nytt fritidsanlegg, 5-6 nye kunstgressbaner, ny turnhall, opprustning ...." dette i tillegg til en fotballstadion? Det ser ut til å være den ensidige og hallelujaaktige fotballstadiontilbedelsen den Anonyme er i mot og måten "salget" av området skal foregå på. Å påstå at den Anonyme er i mot idretten, er alså en direkte løgn fra Ordførerens side, men han er jo politiker. For meg ser det ut til at den Anonyme vil idretten alt vel, og da snakker vi om breddeidretten. Skjelle derimot, spesialist på Janteloven, vil at fortjensten på boligbyggingen skal gå tilbake til fotballen eller "sportsdelen" av fotballanlegget (og her skal alt som IKKE har med fotball å gjøre, fjernes). Men det var vel ikke kun snakk om boligbygging på området, det var også snakk om en egen bizzinizzdel ? Skal den holdes utenfor ?

Sjøl er jeg lite begeistret for den pengefotballen som har materialisert seg de siste 10-20 åra. Kjøp og salg av fattige fotballspillere fra Afrika er kun en forlengelse av en tid vi bør skamme oss over. Når RBK startet opp sessongen med 8 utlendinger på laget, da er grensa for lengst nådd. Masseidrett og barneidrett derimot, synes jeg er flott. I en tid da barna frarøves løkker og eplehager, står det stor respekt av for eksempel SFK (og andres) enorme satsing på knøttefoppall (og annen barnogungeidrett). Jeg har sjøl vært trener for et SFK-lag i flere minutter, og det ga meg en stor glede og skapte vistnok febrilsk aktivitet blant knøttepappaer med AMBISJONER. Så derfor lurer jeg på om kommunen kunne sette opp et par mål på fotballbanen her oppe i Jutulveien. Gressmatta til National står dundrende tom hver dag, og når jeg spør barn hvorfor de ikke vil spille fotball her, så er svaret : "Det er jo ingen mål der jo". Om kommunetoppene vil, så kan jeg gjerne vise de rundt på området, det er intet Color Line stadion for innkjøpte Nigerianere, men en helt vanlig gressplen, en sånn som barn og unge fortjener, og som det stadig blir færre av. Det var godt at rådmannen (to null til rådmannen og fjør i hatten) stoppa xtremutbygging av denne gressplenen. Kommer dere i mårra med måla heller Evensen ? Jeg skal passe på de jeg, så godt jeg kan.

Saken i SA viser for øvrig at når det kommer uttalelser om formelle og uformelle samtaler fra kommunetoppene, skaper dette spekulasjoner og undring langt utenfor den idrettspolitiske sfære. Den politiske fingerspitzgeful mangler totalt. Så i stedet for at Ordføreren tar et (uformellt?) møte med den Anonyme, noe som han sier han gjerne vil ha for å rette opp misforståelser, så kunne kommunetoppene i stedet fortelle oss hvorfor for eksempel "Hamarmodellen" er feil ? Sjøl lurer jeg også på hvem dette "arkitektbyrådet i Oslo" som eiendomsutvikleren Skjelle henviser til, er. Jeg lurer på hva Idrettsrådet rolle er, hvilke klubber som sitter i rådet, hvor mange av de som er fotballkubber, og om det er en klubb som for eksempel styrer hva mange skal si og ja ...

Jeg holder egentlig litt med den anonyme brevskriveren jeg : 2-3 Grålumhaller, ny tennishall, nytt fritidsanlegg, 5-6 nye kunstgressbaner, ny turnhall, opprustning av nedslitte anlegg og klubbhus. TENK OM VI KUNNE FÅ TIL NOE SLIKT I SARPSBORG KOMMUNE. Den anonyme brevskriveren er nok en av Herr Opstads visjonære menn !! Tåka, nei den kommer fra andre steder i fra.

Roger Larsen

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls