Tuesday, February 05, 2008

Heltær

Vyrde Lesar.

I Sarpsborg skal en av heltæne opptre.

Dagene blir lenger og etter april kommer mai. Søttendes skal vi tælle opp i Kølås for å høre og se på smellingæ, hilse speiderne velkommen (det hadde vært greit om det ble et SKIKKELIG speidertog i år, litt flere speidere enn de som danner flaggborgen), følge de til Lilletørje og dra hjem en liten time før det bærkær løs igjen. Men Søttendes er mer enn Speidertog og Barnetog. Ungdom ukjent med tradisjoner vil visstnok ødelegge Greåkertradisjonen med eget 17. Mai tog. Det vil være en skam om dette blir realisert og lokalfeiringen på Greåker byttes ut med en sentralisert heksegryte i et altfor lite Kølås. Så tenk dere om nå dere som stellær med Søttendes nede på Greåker. Vi føller me..

Noe som særpreger Søttendes er serker og sølv. Store deler av spinnesiden kommer vaggende i nysydde serker i grå, svart eller grønn ull, påhengt enorme mengder sølv. De tar opp sine formødres tradisjoner. Men jeg har aldri skjønt dette her? Stammer vi alle virkelig fra rike bondekapitalister i de brede dalførene? Fra de som for få tiår siden ble sett på som undertrykkere? Merkelige greier dette, jeg trodde flesteparten av oss stammet fra fattige svenske stenhøggere og lersvensker, altså de som ble kalt Svenskefanær og jentene, Grågjessene. At vi stammet fra fattige husmenn og slitærær i tidligindustrien. Så feil kan jeg ta. Sarpinger flest stammer altså fra rike storbønder i de brede daler. Jeg traff forresten noen av storbøndene da jeg studerte i Bø i Telemark og bodde i Hørte. Under en familiemiddag hos de jeg leide hybel hos kom følgende fram : ”Quisling var ein bra kar, han la ikke press på dyrka mark”. Da nikket de alle ….. og de hadde sikkert bunader hele gjengen. Så derfor venter jeg, jeg venter på den første i svensk nasjonaldrakt, for når alt kommer til alt så har nok de fleste av oss svenskeblod i årene. Døm vakræste kommer selvsagt i røde drakter.

:-)roger

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls