Wednesday, August 18, 2010

Heleide kommunale selskaper.

Vyrde Lesar. I Sarpsborg er hele sentrum bare kaos. Kunne de ikke laget strøm av denne dampen da?

In a steam power plant, fuels (such as petroleum, coal, or biomass) are burned to heat water which turns into steam, which goes through a turbine, which spins...turning the copper wire (armature) inside the generator and generating an electric current.



Jeg har sendt et nytt brev til Sarpsborg kommune. Denne gangen med spørsmål om betalte ordførerverv i heleide kommunale selskaper, dvs jeg har sendt tre. Det første ble besvart, men av en eller annen merkelig grunn, fikk jeg ikke vite at ordføreren hadde betalte verv i heleide kommunale selskaper. Jeg ble henvist til årsrapportene. Ja det virket nesten som om man ikke ville fortelle om disse betalte verva. Man prøvde liksom å holde noe skjult, nesten. En ekkel følelse egentlig, men jeg tar sikkert feil, det er sånn de Rødgrønne alltid gjør. Sikkert for å beskytte oss vanlige følk mot ting vi ikke har noe med, ting som hører hjemme i de litt dunkle bakrom. De RødGrønne ville ikke snakke med SA om disse betalte verva heller la jeg merke til i bla. I neste brev spurte jeg om noen visste at ordføreren hadde betalte verv i de heleide kommunale selskapene, da de triumferende slo fast at betaling for styreverv i "private" selskaper, ikke var å se om en del av begrepet "alle" når det gjelder ordførernes lønnsfastsettelse. Det tror jeg ikke jeg har fått svar på gett, eller for å si det sånn, det har sikkert kommet bort i posten. Så nå har jeg sendt et nytt brev og det lyder som følger :

"Til Reidar Handelsby. I ditt brev til meg - din ref 10/00130-8/ /080/tli - snakker du om godtgjøring i eksterne selskaper. Det har vist seg, selvom kommunen forsøkte å skjule det for meg, at ordførerer også har betalte verv i kommunale selskaper, men at han, ifølge SA, ikke vil snakke om disse vervene. Jeg spør derfor deg : Faller disse vervene inn under begrepet : ALLE i ordførerens "lønnsregulativ"? Hva er grunnen til at ordføreren ikke vil snakke om disse vervene, er de unndratt offentlighet? Kunne du få "juristen", dvs kommuneadvokaten til å uttale seg også. Send en kopi til Rådmannen er du snill, fru Skaar ser ikke ut til å ha noen e-mailadresse enda. Hva skal hun med det egentlig, hun er jo bare kommunens øverste administrative leder, men jeg ser ingen grunn til at du skal diskutere denne mailen med diriktøren for Østfold Energi".

Østfold Energi er forøvrig et kommunalt og fylkeskommunalt eiet aksjeselskap - et selvstendig kommuneforetak - disse opprettes ofte for å slippe innsyn, om noen skulle lure på det, og det var dette steinrike selskapet som fikk kjøpe "gamle brannstasjonen" til "takst", for en slikk og ingenting egentlig. Kniiiis, kniiiiis ...... takst æ gett, der har du dømm lissåmm.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls