Vyrde Lesar.
Fadesen om Odfjell og Statoil vil ikke stanse. Arne Strand i Dagsavisen bruker følgende uttrykk :
" Da Ap styrte landet, var Statoil en sosialdemokratisk høyborg. De etterfølgende borgerlige regjeringene med Høyre i spissen, omdannet ledelsen av Statoil til et Høyre-reir. De av oss som trodde at en rødgrønn regjering ville rydde opp i reiret, er overrasket over at det ikke skjer, for å si det forsiktig".
Ja, det er stor forskjell på Høyborg og (rotte?)reir. Hmm ...
Her har vi Tunevannsutbyggingen i et nøtteskall. Og politikerne, nei DE bryr seg da ikke, for "det går seg til".
I Sarpsborg forsvinner kollektivtrafikken. Men er løsningen trylleordet : BOMPENGER.
Eller er det feks mulig å gjøre Særpebrua til kollektivfelt/enveiskjørt i rushtiden når den nye Sandesundsbrua er ferdig montro, og kan Østre linje brukes til noe fornuftig ? Østre kan jo belegges med "gummimatter" og ble en 80kmt vei tilogfra Ise, Degernes, Rakkestad. Og på Østre slipper man jo (GRØSS - GRØSS) den motgående togtrafikken (heldigvis).
Roger Larsen
5 comments:
Å fytti herre jesus...
Sånne folk som han ullerøyingen gir meg frysninger nedover ryggen.
Det er beviset på hvor langt ned vi som folk har sunket..
Skal jeg bosette meg på toppen av Tune-halvøya og klage på at det ikke går noen busser? Nei, jeg kan kanskje ikke det siden jeg er en? Men hvor mange skal det til da.. før man kan klage?
Løsningen er da enkel. Finnes det økonomi i en slik rute, så vil bussselskapet investere i den.
Hvis ikke. SÅ HAR DU BOSATT DEG PÅ LANDET OG DA BØR DU SKAFFE DEG EN BIL... eller flytte til et sted hvor du har ressurser til å nå alle tilbud du behøver.
Kreve-mentaliteten kommer til å kortslutte samfunnet vårt. Sann mine ord...
Det dummeste vi kan gjøre er å holde disse distriktene i livet med kunstig åndedrett.
Eller som en av de jeg samarbeidet med i bergen : Fire felts motorvei til mitt varehus (han hadde et varehus).
På den annen side så kan ikke kommunen klage over at det blir flaskehalser og køer, når de legger opp til det med store sentrale barnehager, sentraliserte storskoler, sentraliserte handelsbyer (ala Tunejordet) ... man burde jo egentlig begynne i den andre enden, legge infrastrukturen til rette FØR man bygger.
I Fredrikstad var det veiarbeid på bFredrikstadbrua.. som såklart resulterte i kø...
Politikerne var fort ute med å si: "Nå ser vel alle at VI må ha bompenger?!!?".
Og løsningen? Ny firefelter til Kråkerøy.. Påkostet til pampene på Værste AS. Som er Fredrikstad sitt svar på Fornebu.
Oppskrift: Kjøp billig nedlagt areale. Press politikere til å legge til rette infrastruktur ved å selge visjoner uten forankring i virkeligheten.
Resultat: Lite visjoner, mye bortkasta infrastruktur, feite pamper og fattigere kommuner.
I steden for å bygge firefelter til Kråkerøy, kan man bygge tofelter fra Rolvsøy til Torp. Da slipper alle som skal fra Øst til Vest å kjøre over Fredrikstadbroa.
Traset til RAkkestad gir jo bare ett felt. Det finnes allerede en vei ditt. Og hvis du ser på kartet, så ser du at den veien er mye kortere enn jernbanen.
Det var bruarbeid, men om man tar seg en tur for å titte, så ser man at den ene rundkjøringen ofte "sperrer" for den andre. De er for nærme hverandre. Vi hsusker jo Olførern som mente at Særpebrua var flaskehalsen, når det var kø langt opp på Hafslund. Sperr av for ICA og Ricks, de må snu i rundkjøringa om man skal dit, så blir det enda bedre på hafslund.
Og ja, det blir bare ett felt, en vei, for persombiler. For å få trafikken vekk fra Iseveien. Dvs de som skal til ise stasjon, eller , gautestad stasjon eller Rakkestad eller. Sjølve Iseveien er jo allerede i dag overbelastet.
Egentlig så viser det vel at a\hvis man leter etter løsninger og ikke problemer så kommer man et stykke på vei.
Post a Comment