Tuesday, March 04, 2008

NAV

Vyrde Lesar.

I Sarpsborg kontrollerer man. Bra!

Jeg har de siste årene hatt litt med NAV å gjøre, og det som slo meg var den totale forskjellen på NAV arbeid (i gågata) og NAV trygd ved busstasjonen.

De ansatte på NAV-arbeid hadde vel ei blemme eller to, men generellt sett så var de forståelsesfulle, empatiske, kunnskapsrike og hjelpsomme. De var kort sagt kundeorienterte.

På NAV-trygd var det helt motsatt (vel, en av kundekonsulentene jeg traff kunne jobbet på NAV-arbeid, se over) ,men de to mennene jeg traff var direkte drittsekker. De var hovne, kjeftete, bedrevitere, tok ikke kundene alvorlig og hadde de oppført seg så uhøflig på femtitallet, så hadde pappan dømmses smelt til med en ørefik. De første jeg traff var i tillegg rotete, han hadde ikke oversikt over det han drev med, sendte brev uten å legge ved de vedlegg som stod i brevene, leste ikke de brev fastlegen hadde sendt, var alså uforberedt til møtene, var flåsete, ekkel og direkte motbydelig. Han skjønnte i tillegg ikke det fastlegen hadde skrevet, der han satt med brillene på nesetippen, brevet en halvmeter foran seg og flåseleste det høyt oppe i nesa på meg. Et merkelig menneske. Jeg hadde fram til da, ikke truffet værre statsansatt.

Det forandret seg da jeg traff herremann nummer to. Jeg var innom NAV-trygd utpå eftæn en dag, og da det var min tur ropte en illsint gubbe : Det er her (fra en pult midt på gulvet), deretter gikk han uten å si noe.

Jeg tok en stol og satte meg ned for å vente på ham, ved pulten hans, og etter en liten stund kom han tilbake. “Du tar deg tilrette” skrek kundekonsulenten, “HÆ” tenkte jeg, hva mener han? DU HAR TATT EN STOL!!! skrek kundekonsulenten. “Ehhh”, sa jeg forsiktig, den stod jo rett der, og pekte på veggen ca en meter unna. “Hva vil du DA” hoiet kundekonsulenten høyt. “Jeg bare lurte på hvordan jeg skulle fylle ut disse papirene” sa jeg. " “DU HAR TATT TO” skrek kundekonsulenten i fistel, og nå begynte jeg skikkelig å lure. “Ja” sa jeg, en til å kladde på og en til å levere. Da begynte konsulenten å se i taket, og jeg skjønnte at mannen ikke var det minste intrisert i å hjelpe til. kanskje hadde han en dårlig dag, hva vet jeg, jeg tok rettogslett og gikk.

Så kjære NAV-ledelse, om dere skal lage en arbeidsrutine for det nye NAV-kontoret. Spør de som jobbet på NAV-arbeid og sky NAV-trygd.

Jeg har selvsagt navnet på de to merklige skapningene jeg traff på NAV-trygd, da jeg vurderte å snakke med NAV-ledelsen om de. Det gjorde jeg desverre ikke.

:-)roger

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls