Thursday, March 27, 2008

Om guttær som ærbet til døm ble 70.

Vyrde Lesar.

I Sarpsborg skriver SAom tASmania. Defor en reprise ...

I skrev SA om at det var 50 år siden TUBUS fikk en kjempekontrakt i Tasmania, det var den andre turen. Her følger min bestefars dagbok over den første turen i 1952. I bunnen av bloggen, satt opp på dato.

Bestefars verdensomsegling
1952

Skipet var M/S THERMOPYLÆ".

Hun seilte fra Oslo 8/7.

Hennes program var ellers som følger :
Gøteborg 9-11/7
Hobart 31- ?/8
Sydney 8-10/9
Noumea 13/9

Deretter snudde skipet lastet i Australia og gikk tilbake til Europa via
Aden,
Suez,
Genoa opp mot
Oslo hvor det var tilbake 6/12 samme år.

Skipet ble bygget i 1949 av Akers Mek. Verksted Oslo og var på 10,250 dwt. Det ble solgt til Solvang A/S (Brødrene Olsen A/S) og omdøpt KONGSBORG, men allerede neste år ble hun solgt videre for hugging i Taiwan.

Kart over turen. Rød til Australia, grønn hjem.

Og slik beskriver bestefar turen. Ord for ord.

Vi gik fra Oslo den 8/7 kl 8 om kvelden til Gøteborg og var der den 9/7 om morgnen. Lå der til kl 8 om kvelden den 11/7 da vi gik derfra til Hamburg vor vi ankom natt til 13/7 kl 12. Gik derfra den 14/7 om kvelden kl 10. Til Bremen vor vi var kl 11 om formiddagen den 15/7. Gik fra Bremen den 16/7 kl 5 aften, og vi kom til Rotherdam kl1/2 12 natt den 17/7. På den turen var vi blidt syk alle mand. Vi gik fra Roterdam den 18/7 kl 9 om kvelden med kurs for Amsterdam. Kom til Amsterdam kl 8 om morgenen den 19/7. Vi har nu vært en tur i byen og set på torvhandlerne der var meget at se men vi hadde ikke penger som gjaldt så vi fik ikke kjøpt noget, Vi gik fra Amsterdam kl 4 Lørdag 19/7 med kurs for Lisboa der vi var fremme Tirsdag den 22/7 : kl 11. Vi gik så derfra igjen kl 8 om kvelden med kurs for Dakar. torsdag den 24/7 passerte vi Kanariøyene varmt fint vær. Det er Fredag 25/7 morgen, vi står på dekket og ser på flyfisk i strålende vær. Vi kom til Dakar kl 4 eftem Lørdag den 26/7 og gikk derfra igjen kl 10. vi var såvidt iland og så på Negrene, ja di kan tro vi så meget elendighet på en times tid. Ja nu setter vi kursen for Kapt Town og reisen blir lengere og lengere i sjøn vi skal nu være 9 døgn i sjøn før vi er i Kapt Town, idag er det Lørdag igjen i det er gåt en uke siden vi gik fra siste havn det har vert endel sjø og rulling men ellers bra vær til kobb går all bra er vi ihavn igjen Tirsdag den 5/8. Kom ind kl 6 om morgen den 5/8 gik her fra Kap Town igjen kl 6 aften med kurs for Islondon vor vi skal være Torsdag 7/7 ved middagstid.Vi var et par timer iland her i Kap Town, der jeg kjøpte meg klokke. Kom til Islondon idag morgen kl 6 den 7/8 og skal ligge til imorgen, vi har vert en tur iland og set os omkring, alt er dyrt. Vi gik fra Islondon igjen samme kveld, med kurs for Durban vor vi var fremme Lørdag morgen kl 8 den 9/8. Og disse dager glemmer jeg aldrig. Vi var ikke før ute av havnen før vi så vi fik stor sjø. Barometeret meldte jo storm før vi tok ut, ja vi kom ut i rene Syklonen, det regnet, blåste og tordnet så det var hemskt, lynet slo ned i kølvanet så det smalt i hele båten, det kan jo tenke da sjøen slog over den store båten så den slang både hit og dit og lasten i rommet forskjøv seg så vi fik slagside og nogen tunge kolly danset rundt i Rommet og ødela nogen biler, og dem blev redde dem skulle slå ut skutesiden. Derfor måtte dem hive to Stormanker og slå av maskinen og legge sig på Været. Manskapet har aldrig hat sånt vær før. Vi lå og drev fra Søndags eftermidagen den 10/8 til Mandags kvelden 11/8 kl 11 da begynte vi at gå igjen her var alle mer eller mindre syke, igår Tirsdag 12/8 gik alt bra med Vind og Regn idag onsdag 13/8 har vi lit sjø og vind men Solen kommer av og til. Styrman har nu fortaltat vi kan være glad og takke Gud for det gik som det gjorde det var kun en liten bagatel som hindret nogen Store Jernbjelker i at gå tvert gjennem siden og hadde det hendt hadde ingen hat nogen sjangse for Båter kunde ikke settes ut i slig sjø. Torsdag 14/8 pent Vær. Fredag 15/8 pent. Lørdag 16/8 pent. Søndag 17/8 morgen Vind lit Sjø. mandag 18/8 Pent vær Tirsdag 19/8 Pent om formidagen lit vind og sjø om eftermidagen. Onsdag 20/8 Vind og sjø men Sol og klart Vær. "1/8 det samme 22/8 sterk sjø 27/ pent vær. vi begynder nu at se utover for at få land i sikte. vi skal nå have inat. Ankret op på Reia utenfor byen inat kl 12. søndag 24/8 Lods og Toldere kom ombor i sterk sjø kl 10 idag og vi var ind med 12 tiden mandag 25/8 idag har vi vært på en lang Biltur og set meget. Adelaide var en stor pen by med bare 1 etasjen vilaer og småhuser. her gik den første pasasjer iland, en fru Sjyberg. 26/8 Torsdag idag gik vi fra Adelaide med kurs for Malbourne vor vi skal være imorgen ved midtnatt. Ankret op på Reien kl 6 den 27/8 aften gik så ind til kaien kl 7 morgen 28/8 og vi Bilte igjen med Stuerten til den Sologiske have og så på alle dyr alle slags fugler Elefanter Flodheste Apekater Løver Tiger leopard Bjørn brun Bøfler Slanger aler slags dyr som tenkes, lå så stil 29/8 gik vi så fra Melburn 30/8 kl 12 formidag og var i Habarth Søndag 31/8 kveld kl 6. lå ombor til mandag 1/9 og på Hotel til Tirsdag 2/9 eftemidag vor vi G\Busset til Brad Park og kom dit kl 9 om kvelden i Regnvær og ble puttet i grisehus. 3/9 var oppe og så på Arbeidet og forhandlet om bedre vilkår. 4/9 Alle 3 mand jeg, R og A igjen i braken vilde ikke begynde på disse vilkår. På eftermidag fik vi nyt hus og nyt sted at spise på. 5/9 var vi oppe og sorteret plank, 6/) Lørdag var vi fri og holdt os i hus, om kvelden blev jeg og Ragnvald syke og fløi på klosete og kastet op. 7/9 Ragnvald blev bedr på eftemidagen idag men jeg måtte ligge 8/9 jeg er hjemme i dag også er slap men rusler lit oppe, di andre er på arbeide. 9/9 idag vi kom ut var det en fot sne den gik igjen på to dage. 10/9 var på arbeid. 11/9 vi drev og rettet jern 12/9 drev med det samme og idag fik vi først lønning, fremdeles ikke begynt at montere. 13/9 Satte op prøverøret. 15/9 begynte at montere, 22 meter, 16/) bygd 30 meter
bydd 13 meter
btgd 34 meter

...Så går året.. og 1953 har begynt :

7/6 Søndag8/6 Besiktiget Røret9/6 Pakket og sendt Bagasjen
HJEMREISE.
10/6 Vi startet fra Bronte Park kl 8. i regnvær og på fjellet var der sterk storm ved siden av han til lang .... kl kl 11. reist fra ... kl med Fly til Melborn. kl 11 gik ind på hotel der.

Roger Larsen.

14/8 pent Vær. Fredag

15/8 pent. Lørdag 16/8 pent. Søndag

17/8 morgen Vind lit Sjø. mandag

20/8 Vind og sjø men Sol og klart Vær.

21/8 det samme

22/8 sterk sjø

23/8 pent vær. vi begynder nu at se utover for at få land i sikte. vi skal nå have inat. Ankret op på Reia utenfor byen inat kl 12. søndag

27/8 aften gik så ind til kaien kl 7 morgen

29/8 gik vi så fra Melburn

30/8 kl 12 formidag og var i Habarth Søndag

31/8 kveld kl 6. lå ombor til mandag

1/9 og på Hotel til Tirsdag

2/9 eftemidag vor vi Busset til Brad Park og kom dit kl 9 om kvelden i Regnvær og ble puttet i grisehus.

3/9 var oppe og så på Arbeidet og forhandlet om bedre vilkår.

5/9 var vi oppe og sorteret plank,

6/9 Lørdag var vi fri og holdt os i hus, om kvelden blev jeg og Ragnvald syke og fløi på klosete og kastet op.

7/9 Ragnvald blev bedr på eftemidagen idag men jeg måtte ligge

9/9 idag vi kom ut var det en fot sne den gik igjen på to dage.

10/9 var på arbeid.

11/9 vi drev og rettet jern

13/9 Satte op prøverøret.