Monday, July 24, 2006

Suppsidiesluk og strandlinjer.

Vyrde Lesar.

I er det noen som prøver å redde de RødGrønnes ansikt (man blir rødgrønn i ansiktet når man er sjøsjuk og skal spy ?), mens andre skjøøer at dyre bønder koster kroner.

Bønder er forresten blitt oppfinnsomme (selvom ikke en eneste gård går med overskudd i HELE Norge), de driver med raps og svartsurbær, og alt vi kan si til det er : Ånei ! Enda et par suppsidiesluk !!! Det er jo litt trist.

Her ser vi en gammel strandlinje, sånn ble det når landheving og havheving (tilførselen av isvann førte til at havet steg), var lik. Havet stod lenge å slo på samme sted. Er vi mellom 10 og 15 meter over havet her ? Langs Lina ser vi det samme.



Roger Larsen

PS: Jens Stoltenbergs Morris Mini var av en helt annen type bil enn SP-svogerens. mens SP-Rogerens bil var en litt dyr familiebil, var STATSMINISTERENS bil en ungdomsbil. En spesialbestillt Morris Mini Cooper med spesialtrimmet BMW-motor. Har han ungdom i familien ?

Mini Cooper minner ganske mye om en go-cart. Den reagerer lynraskt på dine signaler gjennom ratt og pedaler. Bilen er stiv, stiv, stiv, og den korte avstanden mellom akslingene gjør at dumper, humper, steiner og det meste på veien kjennes svært godt. Den krenger også svært lite i svingene.

En eiendomsmegler ville sikkert sagt at «bilen gir en unik følelse med veien». Egenskapen gjør at denne bilen ikke er det mest bedagelige fremkomstmiddelet...

Men fy S det er coolt å kjøre go-cart. Drar du på med denne bilen så hopper du litt i dumpene og merker at hjulene slipper og spinner før du treffer bakken igjen. Likevel er ikke Mini Cooper den råe sportsbilen, og skal ikke forveksles med flatere varianter.

Effekten av motoren får du helt klart på høyere turtall. Fra null er bilen litt dau de første tusen omdreiningene. På rundt 3000 kommer den forøvrig som en kule. Bare husk at følelsen av å sitte klistret til veien kan bedra. Drar du på litt for mye i svingen, kan du risikere at grepet glipper før du kan si «oops». Du kan imidlertid få Cooper S med mye elektronikk som bedrer veigrepet: ABS-bremser, ASC+T (antispinn og traction-kontroll), EBD (elektronisk bremsekraftfordeling), CBC (Cornering Brake Controll), og DSC (elektronisk stabilitetskontroll).

En opplevelse
Kupeen er en opplevelse i Cooper S. Sentralt er det digre speedometeret midt på dashbordet. Den store runde «veggklokka» setter standarden for hele interiøret. Karaktertistisk er også bjelkene som utgjør midtkonsolen, og dørene. Ved første øyekast kan du tro at dette er sikkerhetsbjelker og en del av karosseriet. Men nei. Dette er plastikk hvis eneste praktiske formål er å gjøre bilen cool.

Mini-prisen starter på under 200.000 kroner. Cooper S koster nærmere 300.000 uten ekstrautstyr. Denne testbilen kom i tillegg med en stor takluke og et stort takvindu i baksetet som ga mye lys og luft i kupeen. Den hadde også recaro skinnseter og harman/kardon høyttalere. Skal du ha full pakke, må du ut med godt over 300.000 kroner. Stoltenberg sin bil kostet 350.000 kroner, så jada, han hadde mye pålegg

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls