Friday, December 15, 2006

Bedre sent enn aldri

Vyrde Lesar.

I skal BI flytte : men vi sateser stort på foppallstdionær.

Men dette har vi visst i snart et (1,5) år, og det er jo ikke noe rart. Skal BI overleve må skolen deres ligge et sted som trekker studenter, et sted med cafeer, kinoer, jenter, gutter, konserter, kultur .... Fredrikstad sentrum er noe helt annet enn et Jorde.

Leirkameratene er på jordet hvor de har har kjørt seg helt fast, og Ingeniørutdannelsen kommer heller ikke til Jordet. Kanskje sykepleierutdannelsen, men det er omtrent like langt fra Sarpsborg sentrum til Kalnessvingen som fra Jordet. Du må uansett kjøre bil OM SYKEHUSET KOMMER. Sylvia Brustad er IKKE fra hverken Jordet eller Sarpsborg. Nemlig.

Sykepleiere er studenter i dag, det var før 1974 at de gikk på sykepleuerskolen med uniform og yrket var et kall, så kanskje de foretrekker et sted med cafeer, kinoer, jenter, gutter, konserter, kultur .... Fredrikstad sentrum er noe helt annet enn et Jorde.

Om ØL og anna (Lovinda ?)
Vi minner igjen om at vi behøver en redaktør for bladet Ølgjerd. Responsen fra forrige gang har vært svært liten. Ikke sitt og vent på at det sikkert er noen andre som tar jobben, har du muligheter så må du gi oss beskjed nå! Det blir ikke noe miljø uten en liten innsats, hvor er det blitt av alle ølentusiastene?


Redaktør av Ølgjerd
-----------------------
Arbeidet går i hovedsak ut på å skaffe stoff til bladet, samt å disponere sidene slik at bladet får en bra sammensetning. Vi har for tiden en liten håndfull mer eller mindre faste skribenter som vi mottar stoff fra, ellers skriver redaktøren selv gjerne mindre saker og ølnotiser; her samarbeides det forøvrig med ølbrev-redaksjonen. Det er selvfølgelig også åpning for at redaktøren skriver eget stoff av større omfang.

Videre er korrekturlesing og språkvask av innsendt stoff en viktig oppgave, så gode norskkunnskaper er essensielt. Gode ølkunnskaper er også svært viktig for å sikre bladets faglige innhold. Det kreves ingen kjennskap til grafikk/layout-programmer, da vi bruker en grafiker som tar seg av dette. Redaktøren sender kun tekstfiler (Word) og bildefiler til grafikeren, som så utarbeider et forslag som blir basis for videre diskusjon.

Å skaffe annonseinntekter til bladet er en potensiell oppgave for redaktøren; dette er noe vi ikke har fokusert på hittil. Men sett i lys av den nye dommen som kan åpne for alkoholreklame i pesialtidsskrifter, kan dette bli meget aktuelt for Ølgjerd.

Redaktørstillingen er et ideelt ulønnet verv, og har de siste årene vært organisert som en vararepresentant-stilling i NORØL-styret. Interesserte kandidater kan ta kontakt med Lars Bjørnstad, larsbj@pvv.org.


Årets norske nyhet og årets bryggeri
-------------------------------------------
NORØL’s danske søsterorganisasjon Danske Ølentusiaster kårer hvert år årets danske ølnyhet og årets danske bryggeri. Nå er situasjonen en helt annen i Danmark enn Norge da vi snakker om en reell storesøster av en organisasjon med godt over 10.000 medlemmer. Dessuten har de ca. 90 bryggerier og rundt 500 ølnyheter å velge mellom for 2006. Vi synes allikevel det kunne være interessant med en liten uformell avstemning blant leserne av Norske Ølbrev. Antall bryggerier har økt de siste årene og vi har fått menge nye øl å velge mellom. Vi gjør dette så enkelt som at alle mottakere av Norske Ølbrev inviteres til å stemme ved å svare på dette ølbrevet. Det er viktig at du oppgir fullt navn og bare stemmer en gang på det du synes var

1)den beste norske ølnyheten i 2006

2)det norske bryggeriet du liker best (uansett hvor lenge det må ha eksistert).

Vi håper at flesteparten av våre drøyt 1000 mottakere tar seg tid til å stemme. Siste dato for å avgi stemme er midnatt på nyttårsaften. Stemmer etter denne dato eller eventuelt forsøk på å stemme flere ganger blir ikke tatt med. Vi håper å få lagt ut en oversikt over alle nye øl samt alle norske bryggerier på NORØLs nettsted om kort tid, men det er bare å begynne å stemme.


Juleøl igjen
--------------
Vi har nå smakt oss gjennom det meste av juleøl som er tilgjengelig i Norge og finner mange godbiter i år. Klassikerne leverer stort sett som forventet, men i tillegg må det vel være rekord i år, med tanke på hvor mange såkalte spesial-juleøl som har dukket opp. Det virker til og med som om nordmenn har forstått at det er lov å variere. VG valgte da også å benytte tittelen ”De særes seier” på sin test. Til neste år kan det til og med være at det ikke blir oppfattet som sært med ufiltrerte øl lenger!

De juleøltestene vi har kommet over på nett og aviser i år har vært preget av mye mer seriøsitet enn tidligere. Det benyttes hovedsakelig kompetente mennesker i testpanelene. Mange av de avisene som ikke har resurser eller kompetanse til å lage en skikkelig test ser ut til å ha hoppet over testen i år, og glade er vi for det. Vi leste nemlig nylig en artikkel i Aftenposten om en undersøkelse utført av en professor ved Høgskolen i Lillehammer. Her var det sett på filmanmeldelser for alle filmer som gikk på norske kinoer i 2003 og 2004. Konklusjonen var at en ekstra prikk på terningen automatisk fører til 50 % besøksøkning. Vi ser på det som svært sannsynlig at avisenes terninger betyr minst like mye for juleølet, som tross alt ikke har andre markedsføringsmuligheter.


Nytt fra bryggeriene
------------------------
Sent, men godt dukket plutselig Glopheims Juleøl fra Atna opp. Den har ikke rukket å være med i noen juleøltester og det er synd. For med sine beskjedne 4,7 % alkohol, 5 forskjellige maltsorter og Amarillo humle er dette blitt en riktig godbit. Her føler vi at Atna virkelig har noe på gang. Dessverre har distribusjonen vært meget begrenset.

Nok et bryggeri ser ut til å være på trappene, nemlig Lillehammer Bryggeri. Vi leser på deres hjemmeside at det kommer til å fremstå som en bryggeripub i lokalene til det opprinnelige Lillehammer Bryggeri fra 1847. Det planlegges både under- og overgjærede øltyper. Det ønskes også å kunne servere lokalprodusert mat gjennom et samarbeid med eksternt kjøkken og bakeri. Da ligger det allerede an til et lite knippe nye bryggerier for 2007 her i landet, send oss gjerne mer informasjon dersom noen har det.


Det drikkes mer øl
------------------------
Bryggeriforeningen melder at ølsalget for oktober måned økte med 6,3 % sammenlignet med i fjor. Ølsalget for de 10 første månedene er til sammen 4,5 % høyere enn i fjor. Salget av alkoholfritt øl har økt hele 19 % sammenlignet med oktober i fjor. Med tanke på alle de nye juleølvariantene vi har fått i november forventer man en ytterligere økning når tallene for hele 2006 kommer frem.

Til sammenligning har vi sett på tallene fra det svenske Systembolaget frem til november. Her er økningen av sterkølsalget 9,3 % sammenlignet med forrige år. På verdensbasis har det totale ølforbruket økt med 3%.


Stor interesse for øl aksjer
-------------------------------
Det danske Gourmetbrygeriet lanserer sine aksjer for salg på OMX børsen First North onsdag 13. desember. De nye aksjene for 45 millioner danske kroner ble møtt med stor interesse. De aksjene som ble lagt frem for fortegning i oktober ble revet bort, og salget måte stanses før tiden på grunn av fare for overtegning. De første 20 timene ble det solgt for hele 28,5 millioner danske kroner! På nyåret skal vi også finne øl fra Gourmetbryggeriet på Vinmonopolet. Det ansettes også administrerende direktør fra 1. april med bakgrunn fra Carlsberg organisasjonen i Asia.


Dårlig maltsesong
---------------------
Denne høsten har det gått riktig galt for maltprodusentene i store deler av sentral- og østeuropa. En tørr og varm juli har medført at det fullendte kornet ble tørket til en meget lav vannprosent. Da august kom med masse regn og kjølig vær sugde kornet vann og begynte å spire på aksene. Dette skal først skje når kornet er på malteriet. Man snakker nå om en fordobling av prisen på malt, noe som vil påvirke småprodusenter av kvalitetsøl mest. Her benyttes det som kjent både mer og i utgangspunktet mye dyrere malttyper.


Øltørste arabere
----------------------
business.dk melder om at folk i Saudi Arabia er meget glade i øl. Riktignok den alkoholfrie versjonen, men allikevel ikke det de fleste av oss forbinder med ørkenlandet. Carlsberg rapporterer om en årlig vekst på 15-20 % de siste fem årene, og ser derfor ut til å ha sluppet unna bråket med Muhammed-karikaturene. Mye av årsaken til det er nok at det stort sett er merkene Holsten og Feldschlösschen som selges. Som kanskje kjent er Holsten tysk og Feldschlösschen sveitsisk, men begge er Carlsberg-eid.


Konkurs-rykter i Danmark
-------------------------------
Det første ryktet om konkurs hos et av de nye bryggeriene i Danmark viste seg heldigvis å være nettopp det, et rykte. Viborg Bryghus har hatt problemer med å avsette produksjonen, selv om det er tuftet på hele 3000 folkeaksjer solgt i omegnen. Fra ledelsen meldes det at bryggeriet skal fortsette å bestå, de hadde bare glemt å tenke på å selge ølet! Kanskje eierne bør kjenne sin besøkelsestid, 3000 gjennomsnittsdansker skal jo klare å holde liv i et mikrobryggeri uten andre kunder.


Forbud mot privatimport av alkohol til Sverige
-----------------------------------------------------
En svenske har klaget på at et parti vin som han har importert via Internett og fått fraktet til Sverige via et dansk transportfirma, er blitt beslaglagt i tollen. Saken ble avgjort etter en uttalelse fra generaladvokaten i EU’s høyeste domstol. Domstolen konkluderer at det er forenlig med Sveriges detaljmonopol å forby privatimport så lenge varer fra alle EU land behandles likt.


Noen som har god hukommelse?
--------------------------------------
En av redaktørene har ryddet, og fant faktisk noe ølstoff i en gammel avis. I Dagbladet for 28/7-95 kunne en lese om en nyhet på ølmarkedet, nemlig Barranquilla fra Akershus Bryggeri. Visstnok basert på et produkt fra Sør-Amerika, og med ca 3,5 % alkohol. Et øl for de som ikke liker øl, ifølge produsenten, og det kan en vel forstå, Barranquilla var smakssatt med cola! Var dette vårt første norske øl-produkt som angivelig var ment for å henvendte seg til jenter og ungdom?


Årets linker
-----------------
Her følger en liten årskavalkade over månedens linker.

Januar
Ron Pattinsons fyldige øl og pub guide for Europa. http://www.xs4all.nl/~patto1ro/index.htm


Februar
Hamar arbeiderblad, Norges foreløpig eneste avis med ukentlig ølspalte.
http://www.h-a.no/index.asp?menuItem=26


Mars/april
Danske Ølentusiaster, våre aktive søsterorganisasjon.
http://www.ale.dk/


Mai/juni
Venner av Nøgne Ø som også er venner av alt godt øl. www.venneravno.com


August/september
Svenska Ölfrämjandet, nok en aktiv søsterorganisasjon http://www.svenskaolframjandet.org/


Oktober
En samling gode norske ølbloggere
http://beerblog.motime.com/ http://www.garshol.priv.no/blog/beer/
http://anders.geekhouse.no/blosxom/blosxom.cgi
http://geirove.blogspot.com/ http://thebeertourist.blogspot.com/


November
Ølklubben VADSØ fra Tromsø.
http://realale.home.online.no



Med hilsen og de beste ønsker om en fredelig julehøytid
Yngvar Ørebek og Erik Dahl
NORØL - Norske Ølvenners Landsforbund

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls