Wednesday, April 28, 2010

I Sarpsborg har ei gammæl kjærring fått for seg at hun er allvitende. IR-detecting OLED film could mean cheap night vision on everything

Vyrde Lesar.

I Sarpsborg har ei gammæl kjærring fått for seg at hun er allvitende. Hun har fått kommunens kulturpris (2006) og har sydd kostymer, malt kulisser, laget rekvisitter og juneimit.

Sjøl har jeg vært kulturansvarlig ved Universitetet i Bergen. Sørget for lys, lyd, scene, mat for hundrevis av konserter og hundrevis av band. Visesang, jazz, råkk, pønk, pop ... i utallige varianter, jeg var med på å drive Norges største filmklubb i mange år og vi hadde i perioder 5 visninger i uka og jeg har selvsagt sertifikat for filmmaskinister (og småbåter), jeg var med på å sette opp kanskje 50 teaterforestillinger for allle de frie grupper som kunne krype og gå her i landet, jeg solgte biletter, heiste scenetepper, trøstet nervøse skuespillere og tok et tak der det krevdes.

På midten av 80tallet var jeg med på å starte kafe med C i Bergen, cafe Opera, vi var nummerto her i steinrøysa, etter SjakkMatt, vi ansatte, vi kjøpte inn, vi solgte mat og øl og vi arrangerte kunstutstillinger, foto, maleri, grafikk, keramikk (2 utstillinger per måned), i tillegg til to konserter i uka og teateroppsetninger og daglige konserter under Festspillene.

I tillegg var jeg med som arrangementsansvarlig for alle Nattjazzkonsertene under Festspillene i Bergen i et drøyt tiår. Det var 2-3 band pr natt, det var 10-15 netter pr. år og det var smekkfulle hus med 1000+ tilskuere nattlig.

Derfor ønsker jeg alle velkommen til diskusjonen om kulturhus i Sarpsborg. Jeg er ikke lei "synsere" uten erfaring (dvs gamle tanker om hvordan kultur skal være, stivnede oppsetninger av Sverd og LO-histore) og jeg driter i gamle kjærringer som vet best. Som med gammelt, stivnet tankegods i knøtten skal være besserwisser og kulturambassadør.

Tre til side nå gamla, det er på tide å slippe nye ideer til, slipp til ungdommen og ikke nihold på taburetten din. Så kan du dånedimpe ved symaskinen din og mimre over at alt var SÅÅÅÅÅÅ mye bedre før, da du fikk gjøre alt. Har du tenkt tanken om at du er i veien for noe nytt? Jeg delegerte jeg, og sørget for at ting var på plass. Alltid. Når vi syntes at nok var nok, trådte vi tilside. Kulturen ved Universitetet, Nattjazzen og Cafe Opera fikk etterhvert DET oppsvinget. Vår tid var omme, så trekk deg nå dånedimpen.

Personlig synes jeg det er synd at du vil være den “bygdetullingen” som du regnes for. Det er så mange synsere i Sarp, og det hadde vært flott om noen hadde noe mellom øra! (om noen lurer, så er de to siste setningene skrevet av ei gammel kjærring, den samme som mener at blomsterforhandlere bør holde kjeft, da det er Nina Winther Larsen som vet best).

IR-detecting OLED film could mean cheap night vision on everything: "
IR-detecting OLED film could mean cheap night vision on everything

Night vision, once the exclusive property of military special forces and dreadlock'd aliens, has over the past few years become far more accessible for the everyman -- even everymen with small pockets. But, we could be on the verge of a green-screen revolution if research taking place at the University of Florida, led by Dr. Franky So, comes to fruition. He and his students are working on OLED film that is excited by infrared. Multiple layers of the stuff convert that light into a spectrum that we can see and, if all goes well, could be inexpensively layered onto anything from glasses to car windshields. So is indicating this stuff could start production in 18 months, but given the accuracy of original predictions regarding monstrously huge yet inexpensive OLED displays we won't exactly be holding our collective breath over here.
IR-detecting OLED film could mean cheap night vision on everything originally appeared on Engadget on Tue, 27 Apr 2010 19:59:00 EST. Please see our terms for use of feeds.
Permalink OLED-Display.net | sourceDiscovery | Email this | Comments"

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls