Sunday, April 16, 2006

Det lukter sommer, Arf og ridestøvlene.

Vyrde Lesar.

I har våren kommet.

Sarpsborg. 24/4- 1946.
Rapport til politimesteren i Sarpsborg:
avgitt av res.politikonst. Ivar Andersen.

Ad. savnede ridestøvler tilhørende Jens Arf.

Ifølge politimesterens ordre er idag avhørt i bopel Christian Schøien, 47 år gammel, sekretær ved A/S Borregård, bopel Dronningensgt. 45.

Schøien ble gjort kjent med saken, og forklarte følgende.

Etter frigjøringen var jeg i hjemmefrontens politigruppe og var med ved Sarpsborg politikammer under arrestajonen av landssvikerne.

En aften, datoen husker jeg ikke, fikk en del av oss ordre om å arrestere føreraspirant Jens Arf, som bodde hybel hos Dahlbak i Korsgt. 27.

Lektor Karl Kure og jeg gikk inn i huset for å arrestere Arf, som imidlertid ikke var tilstede. Vi foretok da ransakning av Arfs hybel, og fant en del brever, en brevmappe og et par sorte ridestøvler, som vi antok hørte med til Art hirdutstyr. Disse ting tok vi med oss til politikammeret.

Hvem tingene ble overlevert til der husker jeg ikke. Jeg kan heller ikke huske at vi tok mere med oss fra Arfs hybel enn som er nevnt.

Opplest og vedtatt.


Neste bolken kommer i morgen.

Roger Larsen

Ps. Kan det bli krig i Italia?

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls