Friday, April 01, 2005

BOM.

Vyrde Lesar.

Det er sommer, det er sol og det er søndag .. ikke helt, det var torsdag og jeg skulle prøve meg på den nye Folkeløypa gjennom Kulås.

Optimistisk startet jeg ved Rådhuset, hvor jeg tittet på kartet ved KulåsPortalen og tråkket avgårde. Jeg så ikke så nøye på kartet, jeg regnet med å følge merkingen, og jeg kom meg, via kjente stier, ned til Sannesundsområdet, men da var det stopp.

Her var intet kart, ingen merking og ingen medspaserere å spørre. Jeg la derfor trøstig avgårde opp gjennom Borregaardsparken hvor Orkla og Fylkeskommunen holder hus, og fortsatte gjennom Fiffekulås. Jeg regnet med at jeg var på rett vei, selvom turløypemerkene (10X10cm) glimret med sitt fravær. Jeg hilste på duer, katter, ekorn og et monster av en svart Mercedes som piggdekknatret seg inn i Fiffeland. Ellers var jeg alene, men det er det jo helt greit å være, de andre kan jo forbli på Harryland eller Storbyen som det kanskje heter.

Da jeg kom tilbake til utgangspunktet, sjekket jeg kartet nærmere. Det er kun deler av løypa som går gjennom Kulås, resten går i arbeiderklassens boligområder. Sannesund, Sannesundsveien og slike vanlige områder. FiffeKulås har muligens lagt ned forbud mot spasering i sine nærområder ?

Men Østfold er mer enn Kulås, og turstier finner du mange steder. Dropp Folkeløypa, bruk heller Kurlandskogen, der slipper du ihvertfall piggtråden..

Roger Larsen

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls