Monday, April 11, 2005

Skattejakt og Skjeggelarsen

Vyrde Lesar.

Jeg har vært på skattejakt. Og funnet en skatt.

Jeg visste at min oldefar kom over grensa i 1888, nærmere bestemt 12-08-1888, som 27 åring. At stedet var i Idd, det visste jeg, men søk på det oppgitte sted : Fransebakken, ga intet resultat. Jeg har lett i Ida og i Idd sin gamle bygedbok, men forgjeves. I går, søndag 10-april, satt jeg og kludret med ymse søk på GOOGLE. Etterhvert så ble Fransebakken til Frantzebacken og voila, der var den, i svenske papirer om fiske i Iddefjord, og da fant jeg jommen Frantzebacken på et gammelt kart.

Jeg har vært der i dag (og innom Strømstad for å bunkre litt blomster (Four Roses), skogssprit (gin) og litt øl og vinI og det var rett ved Bakke Rehabiliteringssenter. Jeg kjørte den BlåGrønne Veien, og det kan anbefales.

Et Østfoldlandskap som er av de skjeldne, stigninger, høye fjell og dype daler, historiske minnesmerker, tømmer og en følelse av "Deliverance". Nå må jeg forske mer og komme meg tilbake.


Skjeggelarsen


Roger Larsen

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls