Tuesday, March 14, 2006

Trygeetaten og Carl Ivar

Vyrde Lesar.


I skrives det om det politiske Geni. Det skal bli spennende å se om hans strategi lykkes.

Ellers så har jeg skrevet brev til trygdeetaten, og det følger her (jeg har blitt lovt svar !)

*****************************************************************************

Hei.

Stadig ser jeg i avisene at de store omstillingene i staten (Posten, NSB, Forsvaret ...) har medført at ansatte har havnet på "førtidspensjon, ventelønn eller uføretrygd", men arbeidsledighetstrygd eller ventestønad er det ingen som snakker om.

Selv er jeg 55 år, har vært arbeidsledig i 3 år og gått på ventestønad i noen måneder og er 50% sykemeldt (etter påtrykk fra AETAT. De har vistnok hørt om IA (Inkluderende Arbeidsliv) men ikke IK (Inkluderende Kursvirksomhet)).

Mitt spørsmål er da som følger : Er det noe jeg ikke har skjønt ?

Hvordan kan det ha seg at tusener av statsansatte blir uføretrygdet ved omstillinger ? Har jeg valgt feil fastlege ? Er det slik at statsansatte har en "snill" lege de henvender seg til (det er jo bare staten som betaler allikevel !)? Eller er de veldig syke alle sammen ?

Vennlig hilsen
Roger Larsen
Jutulveien 46
1709 Sarpsborg.

Ps. Følgende brev har jeg skrevet til alle landet politiske partier og LO : Det var kun Venstre som svarte, men der mente man at de som "hadde lyst til å jobbe" burde få jobb. Jeg gjentar : En stortingspolitiker mener at det er DE SOM HAR LYST til å jobbe som skal jobbe !

Her følger brevet :

Hei.

Jeg sitter her på morgenkvisten og leser aviser og blader. Jeg er arbeidsledig it-ingeniør, og det har jeg vært i to år nå. Jeg er 53 år, har tinnitus(skrikende togbremser døgnet rundt), dårlig hørsel (to høreapparater), lydallergi (tåler ikke høy lyd), vonde knær, er blind på et øye (medfødt), ser dårlig på det andre øyet (ca +4 i lesebriller), har vært til hjertesjekk to ganger pga. gallopperende hjerte, har konstant mageproblemer (ulsurøs kolitt ?), må opp to tre ganger hver natt for å late vannet, sover dårlig, har mye hodepine og har begynt å få vondt i hofter (gikt ?), min lege sier jeg har podagra(urinsyregikt)og .. som sagt er jeg 53 år og såvidt jeg skjønner en helt vanlig 53 åring. Testene på hjertesjekken sier at jeg er i bedre form en gjennomsnittet og at mine hjerteproblem er psykososialt betinget :" egentlig så er du sliten, Larsen", sa legen, og det stemmer sikkert.

Jeg lurer derfor på om det er noe jeg har misforstått. I dagens Kapital ser jeg at nærmere 40% av de som ble sagt opp i posten nå er uføretrygdet og ryktene sier at de samme tallene gjelder for NSB. Da jeg fikk sparken fra EDB4tel (gamle Televerkets EDB-avdeling, nå Accenture) var det ingen som fortalte meg at jeg kunne gå inn på et legekontor for å bli trygdet, at det var et valg jeg selv kunne ta. Er det derfor mulig at dere sjekker opp dette for meg, slik at jeg også kan bli trygdet ? Om dere kjenner til en "snill" lege så ville det være greit.

Vennlig hilsen
Roger Larsen
Jutulveien 46
1709 Sarpsborg

*****************************************

Ps :

Ikke gratis skolebøker likevel

Regjeringens løfte om gratis lærebøker for elever i videregående skole, er krympet til en langt mindre gunstig låneordning. Både elever og lærere er opprørt.

2 comments:

Anonymous said...

Jeg er nok nærmere sentrum enn FRP, men jeg tror FRP kommer til å lykkes i renske opp systemet og mange dogmer som Norge sliter med.

Dogmer som AP kom med på 50 tallet, som var gode på den tiden, men som trenger en modernisering.

F.eks brukes det for mye tid og ressurser på å beholde industriarbeidsplasser. Staten burde kanskje sørge for bedre kår for industrien og på videreutdanning for industriarbeidere.

Roger Larsen said...

50tallets dogmer synes best når AP samarbeider med SP. Enorme sugrør rett ned i Nordsjøen tapper oss for utdanningsutvikling, nytenking og kapital.

Nytenking bør være mer en kaldpresset rapsolje !

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls