Tuesday, May 24, 2005

Legionella

Vyrde Lesar.

Vi vil ha de straffet, vi vil ha de fengslet, vi vil ha store erstatninger og vi vil ikke høre på dumme unnskyldninger.

SLURV kan det kalles om man ikke har fulgt vedlikeholdet, SLURV kan det kalles om man ikke følger bruksanvisningen, SLURV kan det kalles om man "ikke har fått brevet". STRAFF skal de ha !

Legionellaepedemien vekket gamle minner. I mine foreldrers generasjon, var det tæring og tuberkulose, på femtitallet Polyemyelitt. To av mine kamerater ble rammet og lammet, og våre foreldre kunne intet gjøre, bare vente og se. Mine kamerater som ble rammet fikk et handikapp, men de var ikke handikappet. På krykker sjekket de damer, spilte fotball, tok bussen, drakk øl ... i dag hadde de vel blitt plassert i hver sin elektriske rullestol, og da hadde de gått glipp av all trimmen som ble dem tilgode, både da, og nå. De la grunnlaget for et bedre liv ved å være aktive, opp i taua i gymsalen, lange spaserturer daglig (det var plass til barn ute da, og vi gikk og syklet til skoler, til fotballøkkene og i indianerskogene), de spilte tilogmed fotball.

De var to utrolige ungdommer, var med på det meste og klagde aldri.

"There is a House in New Orleans, they call the Rising Sun", eller var det "Nights in White Satin" Tommy, vi var jo tilogmed på telttur på Hvaler sammen, der traff vi Solveig og Tommy traff meg i skølten med en hermetikkboks (jeg greide ikke å fakke), vi krangla og øllet (litegrann). Jeg merka så lite til handicappet at jeg engang sa at : "Du får bruke blyfoten på gassen" uten å tenke på at det kanskje var litt upassende.

Roger Larsen

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls