Tuesday, May 03, 2005

Pengsjon

Vyrde Lesar.

Husmødre som har vært hjemme med barn, skal nå få pensjon for sitt strev. Det er bra (tror jeg). Reformen skal gjelde helt tilbake til de som fikk barn før studentopprørene i USA, og i Paris og i ... Som han Ewald på Sellulla sa : Følk som ærber ska ha mat !!

Det rare er at pensjonsreformen ser helt bortifra en annen yrkesgruppe, nemlig de som studerte på samme tidspunkt. Selv var jeg Russ i 72, men da hadde mange av mine venner allerede vært i jobb i 4 - 5 år. Som platearbeidere, sveisere, elektrikere, lakkerere, sykepleiere, malere ... det var plass til ungdommen i de tider.

Jeg var raskt innom geriljaen, deretter var det studier i Bergen. Usystematisk og vinglete tok jeg, sammen med de første STORE universitetskullene, mine eksamner, og fikk etterhvert tilogmed jobb, i 1986, men så forsvant jobben til India i 2003. Outsourcet, sitter jeg nå her, arbeidsledig. Som det heter : Min ressurss er ikke lenger ønsket. (Ja de snakket sånn i bizznizzverdnen).

Det er derfor jeg blir forundret over at Nasjonen ikke setter pris på mitt ringe strev : sosiologi mellomfag, psykologi grunnfag, offentlig administrasjon storfag og informasjonsvitenskap mellomfag, statistikk, et halvt engelsk grunnfag (Bø i Telemark), båtførersertifikat (krremt), filmmaskinistsertifikat... da jeg fikk sparken drev jeg med Offentlig rett på kveldstid sånn for morro skyld, det måtte jeg slutte med hvis jeg ville ha arbeidsledighetstrygd, av samme grunn nektet AETAT meg å søke på "Faglitterært forfatterkurs" (kveldstid...) ... ja listen kan gjøre lenger.

Barnepass er alså pengsjonsgivende, men ikke førstegangstjenesten og Universitetsstudier. Liker ikke politikerne folk med utdanning ? Er de misunnelige ? Burde jeg latt være å studere ? Vanskelig å si, men det ser jommen slik ut.. ja, ja, det er jo snart valg og tiden for de tullete løfter, så man vet jo aldri.

Roger Larsen

1 comments:

Anonymous said...

Problemet oppstår når teknologi ikke får de midlene de trenger.

Skal Norge beholde velstand, må vi selge noe annet enn olje til utlandet. Nøkkelen er selvfølgelig teknologisk kunnskap.

Men hva skjer nå? Studentene søker seg til de andre fagene: psykologi, sosiologi osv. Det som skjer da er at forskninginstistutene på universistene får ekstra bevilgninger. (opptil 100.000 per student per år) Dette gjør at dette fagområdet (samfunnsfag, humania osv) kommer til å vokse. Derimot hvis vi ikke har en frisk teknologibransje i bunnen, så faller gulvet av nasjonen ut, og disse som har valgt denne (samf, human) utdannelsen får svi mest.

Usikkerheten ligger ikke i teknologi slik mange tror, fordi det er et felt Norge MÅ satse. Usikkerheten ligger i andre enden.

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls