Tuesday, January 24, 2006

Rygge og EDB

Vyrde Lesar.

I avisen sier noen at om en Jumojet lander på Rygge så må de avisen. Men er det noen som påstår at dette skaper problemer, så må vi avisen, sier de som skal forurense grunnvannet i Vansjø. Kanskje de vil lage isbiter av isen ?

I har man undertegnet en kontrakt med EDB (Business Partner). Der har jeg jobbet.

Mange i den delen som het EDB4tel (som nå er solgt til Accenture) hadde som oppgave å forfalske statestikkene vi driftet for Televerket/Telenor. (Telsis, Ritel og Lk) Jeg nektet selvsagt, men da en distriktssjef klagde på meg (jeg ville ikke jukse, han ville) tok jeg saken opp med min gruppesjef, så min fagenhetssjef, så generaldirektøren og styret i Telenor (flere i styret i Telenor og EDB4tel visste om denne praxisen, de tillitsvalgte, men de holdt kjeft - feigingene). Internrevisjon ble koblet inn, nye retningslinjer ble lagd og jeg begynte å få mine oppgaver på små gule post-it lapper, ikke sant Annlaug ? De stod der om morgenen når jeg kom på jobb, møter ble avholdt med deler av gruppa innimellom, og av en eller annen grunn (hmmm..) ble jeg aldri innkallt.

Annlaug satt på sitt kontor omgitt av STOOOOORE viktige hauger med papirer og konkurrerte med Arne om å få mest bonuspoeng på bonuskortene sine. Dette var jommen de tillitsvalgte meeeeeeget opptatt av også. Disse bestikkelsene mener jeg. Skulle hun snakke fag med en konsulent, ventet hun høflig til jeg hadde forlatt kontoret. Fag angikk da ikke meg, eller ...

Jeg ble nektet å gå på kurs (vel, jeg kunne gå på kurs i WORD - rett skal være rett Sissel), nektet videreutdanning, nektet faglig oppgradering, nektet prosjektlederutdanning, jeg ble parkert på det gamle systemet som skulle utfases (og selvom vi ble lovet å ikke "tape" noe på dette, sannt Berit ?) og så ble jeg flyttet litt hit og litt dit og litt ned og litt opp og jeg tjente dårligst av alle. Berit, Annlaug, Erling og alle de andre ryggpisserne og nyttige idiotene, de så en annen vei. Egentlig var det som et skuespill av Ionesco - LIVE ! Tenk : bruke livet sitt til å jukse med datoer. Og TELENOR : de kastet et titalls millioner i dass, hvert år !

På den annen side var jeg vel den som sparte TELENOR for mest penger. Jeg lagde en database over alle databasekall som fantes i alle applikasjoner, og når det kom en ny konsulent (de var dyre), fikk hun de, og instruksjon om hva, hvordan og hvorfor. Jeg måtte selvsagt også gjøre henne oppmerksom på at hun ikke måtte si det til noen, slik (tidsbesparende nytenking) var forbudt, akkurat som oppdatering av metedata (man visste aldri om de stemte). I denne avdelingen, skulle nemlig kruttet oppfinnes på ny og på ny og på ny ..

Sjefen gikk på jobb i helgene for å rette filene som var feil (isteden for å rette rutinene - da ville det jo bli mindre overtid), slo begge henda i bordet når jeg snakket om relasjonsdatabaser (jeg hadde jo gått på MAPPER kurs !!), de nekta å bruke PROFS (forløperen til e-mail og en karakterbasert "windows" på BIG BLUE) da skjermbildet "så så rart ut", og en av konsulentene som slutta frivillig sa følgende om organiseringen av avdelingen : jeg har aldri sett så mange gjøre så lite (han slutta som sagt, orka ikke å sitte å surfe). Her var de flrste ledere blitt ledere i kraft av : You scratch my back. I'll scratch yours.

I løpet av min karriere opplevde jeg kun en sjef her, men han døde desverre av kreft. Da forsvant avdelingen hans fort. Og det gjorde de edb-faglige også.

Så fikk jeg ny sjef, en utenifra, lønna steg og han snakket med meg og verden forandret seg litt.
Da fikk jeg et nytt oppdrag, et hemmelig. Jeg skulle lage en rutine som rutinemessig barberte noen % av enkelte kunders regninger, og pengene, de skulle overføres til en hemmelig konto. Når jeg etter å ha kodet rutinen, spurte om etikken, momsen, lovligheten av dette, ble jeg tatt av oppgaven og fikk beleilig nok sparken.

Jeg har googlet mannen som stod bak KBCK (Kickback), som rutinen het, til Russland, rutinen ble testet ut på Telenor Bedrift sine biblioteker, Økokrim har ikke resursser til å se på saken (det er kanskje ikke bare laksen som er giftig ?), og nu vurderer jeg NYSE. Der er jo Telenor registrert.

Teknologibremsen Telenor kan du lese om HER.

Roger Larsen

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls