Monday, January 02, 2006

Sprengstoff og betting.

Vyrde Lesar.





Ikke i , men mange andre steder førte nyttårsaften til problemer.

Det er på tide å legge restriksjoner på rakettgalskapen. Man bør innføre handleforbud på selve nyttårsaften, og handelsrestriksjonene på de to dagene man KAN handle bør være mange.

Raketter bør totalforbys, og "batteriene" bør selges med plate, slik at de ikke kan velte. Alt småsmellfyrverkeriet bør forbys, da det kastes mot folk. Det bør kun være lov å selge sprengstoff UTENFOR butikker, og kobling som ble gjort av Sarpsborg Sharks, en "dugnad" som forsøkte å tvinge folk til å kjøpe sprengstoff på Borgen maling (eller noe sånnt) burde forbys. Dritfulle folk og sprengstoff hører ikke sammen.

Jeg hører tytet : det går jo ikke an .. men det gjør det, for på 50 og 60 tallet var kinaputter, korkpistoler, kasteknall og kanonslag en naturlig del av første og søttendes (mai), er det det i dag ? Røyker du på kantina forresten ? Eller på pøbben ?

Det er forøvrig ikke noe rart at spillesugne forlater den statlige spillearena. Når man blir avkrevd 50% skatt av premiene, så er det ikke til å undres over at det blir slik.

Jeg har flere ganger diskutert spillegalskap med den forrige kulturministeren, og lagt fram saken for henne. Det var episoden nedenfor og senere et selvmord som fikk meg til å ta pennen i bruk.

Jeg satt nede på kiosken på Greåker. Jeg skulle fylle ut tippelappene. Tre rekker, på tre spilledager. Da kom en tjommi inn, og satte seg ned foran en enarmet banditt. Før jeg var ferdig med mine ni rekker, hadde han spillt for TO TUSEN kroner.

Jeg har forøvrig en banditt selv, av den nostalgiske typen. Den tar kronestykker, og man må dra armen for hver gang. Den utbetaler max 50 spenn, men har ikke vært i bruk siden på slutten av 80tallet. Den bråker nemlig så infernalsk. Den er søt.

Jeg har sett "kioskeiere" med slike dållartegn i aua når automatene tømmes, at jeg ALDRI har gått tilbake.

Og jeg vil rope HURRA for TVETER på Grålum. De fjerna automatene, det står det respekt av. Andre på Grålum gjemmer de bak neddratte gardiner og i bakrom. Er det noe som vi ikke skal se ?

Roger Larsen

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls