Monday, October 10, 2005

LØGN ? SEN KLAGE ?

Vyrde Lesar.

Jeg bryter min selvpålagte boikott av leserbrevspalten (kun) for å rette opp i feilaktige opplysninger fra kommunen.

Håvard Vestby ved byggesaksavdelingen i Sarpsborg Kommune påstår, i SA, at undertegnedes klage angående utbygging av Nye Tindlundvei 76 kom vel sent, jeg somler. Dette er løgn !
Etter at utbyggeren av Nye Tindlundvei 76 fikk avslått sin første søknad om tomtefradeling, og da varsel om bygging ikke kom fra eieren av tomten (dette er for øvrig helt vanlig i Sarpsborg kommune dvs. at andre enn de virkelige eierne står oppført som eiere på kommunale søknader, opplyser Vestby i en mail), kom det et nytt varsel om tomtefradeling. Siden vi ikke bryr oss om hvem folk selger sine tomter til (det bør man nok gjøre !!) ventet vi på nytt varsel om bygging på området. Dette kom aldri, men da de første annonsene om salg av leiligheter på tomten dukket opp i Sarpsborg Arbeiderblad, tok vi øyeblikkelig kontakt med kommunen. Dette ble gjort ved at vi møtte opp i kommunens lokaler og snakket med Laila Skullerud(?). Dette er over 3 måneder siden, og det var da den første klagen ble sendt. Jeg purret på saken den 20-6 og fikk følgende svar fra Skullerud : "Jeg har ikke sett brevet ennå, men jeg ser at det er registrert i post/arkiv, så det er på vei. Jeg skal slutte i kommunen, så det blir oppnevnt en ny saksbehandler som vil svare på brevet. Jeg skal be saksbehandler ta kontakt med deg."

Sitat : "Jeg skal be saksbehandler ta kontakt med deg."

Brevet/klagen ble også sendt direkte til rådmannen. Den 1-10 svarer den nye saksbehandleren : "Vi beklager sen tilbakemelding på dine henvendelser. Vedlagt følger en kort orientering om saken , klageprosedyrene og om midlertidige konstruksjoner. Håper orienteringen er tilfredstillende. Er det fortsatt uklarheter må disse utdypes nærmere. Med vennlig hilsen Håvard Vestby Fagansvarlig byggesaker."

Da har det gått tre og en halv måned. Og så påstår kommunen frekt at min klage kom vel sent. Klagen ble levert rett etter at de første annonsene stod i SA, det var helt umulig å klage tidligere, da vi ikke engang visste at utbyggeren hadde fått byggetillatelse !!
Det rare er at rådmannen følger denne saken fra "baksetet". En e-mail som kun skulle til Håvard Vestby havnet også hos meg (og flere andre), man må da lure på følgende : Hvorfor følger rådmannen akkurat denne saken.

At jeg også har bedt miljø-ingeniøren se på saken, men ikke har fått noe svar, er vel ikke overraskende. Jeg har bedt om tester av grunnen, da dette er avrenningsområde for en gammel søppelfylling fra 50 og 60 tallet. Her kan ligge rester av pesticidier og miljøgifter som den gang var vanlig i bruk. Miljø-ingeniøren har min e-mailadresse, om det skulle være behov for ytterlige opplysninger.

Som en kuriositet kan det nevnes at kommunen har godkjent TO forskjellige tegninger av utbyggingen. Det skulle ikke forundre meg mye om dette også er helt vanlig i Sarpsborg kommune.

There are more things in Heaven and Earth Horatio, than are dreamt of in Your Philosophy.
Veritas Lux Mea
Roger Larsen

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls