Thursday, December 29, 2005

Donører donerer.

Vyrde Lesar.

I er det noen som bryr seg om Greåker og gamle Tune kommune. Det gjør nemlig Statens Vegvesen. Men vi skulle hatt noen som brydde seg mer om Tune og Greåker i bystyret. Men i bystyret har man vel folk som bryr seg mer om LO, AKP-Valla og Jongstørje enn vanlige følk på Greåker.

Det har vært blodgivingstid igjen. Jeg var nesten alene, for folk møtte ikke opp. De hadde muligens oppdaget at det var fridag de hadde satt seg opp på !!

I 1970 ville jeg melde meg som organdonør. Vi skal alle dø, og når man dør så er det noen deler som kan brukes pånytt. Hjerte, lunger, lever, nyrer, hornhinner ... ju neim it.

Men det var ikke så lett, jeg kunne gå rundt meed en lapp (!!) i lommeboka sa de på sykehuset. Jeg så dumt på de !

Min ide var at alle som tok sertifikat eller søkte om pass, skulle tvinges til å gi beskjed : Jeg vil være donør/ Jeg vil ikke være donør. Eller enda bedre, har man ikke sagt at man ikke vil, da har man gitt sin konsent.

Dagens medisinske teknologi blir bedre og bedre, man kan tilogmed transplantere ansikter. Da trenges reservedeler : de kan vi gi, men det bør kunne gjøres på en enkel måte. Et kryss på sertifikatet, i passet, og voila, vi har en database.

Hva med å begynne i dag ?

Roger Larsen

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls