Friday, December 02, 2005

Kultur og tåke. Det er ikke kultur alt som glimter.

Vyrde lesar.

Et rotete innlegg, men det er et svar på et innlegg i Steinar sin blogg i Arbeiderblad.


Hm ? Frpere og kultur ? Jeg kjenner ingen (vel det gjør jeg nok, jeg må jo kjenne noen i landets største parti) frpere, men kultur har jeg drevet med siden jeg dro til Bergen.

Jeg var med å drive fram landets største filmklubb (viste film mandag, tirsdag (i eget lokale), onsdag (klassikkere), lørdag og søndag). Jeg har/hadde tilogmed sertifikat for filmfremvisning. Vi hadde 8mm, 16mm og flere 35mm fremvisere.

Jeg satt i styret i Universietets kulturstyre. Konserter (100vis) de største med over 1000 betalende, viseklubb, videofilmklubb, teater (alle friteaterne var innom/ble hentet til bergen), performance, utsmykninger, jazz (jobba mye med og for nattjazzen, eller festspillene som det heter), startet Cafe,

Cafe Opera, 24 kunstutstillinger i året (gratis), to konserter i uka med levende musikk (gratis), daglige piano/klassisk oppsetinger i festspilltiden, flere teateroppsetninger, film på cafeen og verdens beste kaker. Kafeen har tilogmed lagd sin egen krimfilm og lever i beste velgående enda. Vi ga den bort til de ansatte, da vi anså at de som jobbet der, burde eie arbeidsstedet sitt. Den går veldig bra fortsatt, og mange av de ansattes barn jobber nå der. Cafeen er og har alltid vært, en kulturell og etnisk smeltedigel. Både de ansatte og kundene kommer fra alle verdens hjørner.

Det som kjennetegner denne kulturinnsatsen var at den bygde på frivillighet og total mangel på offentlig støtte. Vi tenkte ikke engang på det. Men vi sørget for å dra veksel på alle frivillige organisasjoner, makkogMås og Rosen (fotballag), tyrkisk/chilensk/russisk ... studentforeninger og det var disse som fikk ALT overskudd fra studentarrangementene/dansene/teateroppsetningene/konsertene...

Jeg skrev (gjorde den aldri ferdig) hovedoppgave om de to kulturmeldingene som kom på 60-70 tallet, etter statens massive inntreden på arenaen, ble det viktigere å få støtte enn å gå med overskudd. Men alt som er nevnt ovenfor, klarte seg selv. Finansierte seg selv, ble drevet av oss selv (og vi rekrutterte i bånn, slik at det meste eksisterer i dag også, uten oss, de feite 68ere).
Var såvidt innom studentradioen også, fødselen til vestlandske filmverksted (?), var med i fantoft fotoklubb, startet fantoft videoklubb (filmfremvisning på video), satt i styret på Fantoft studentby, danseaftner (med levende musikk), gammeldans, disko, teater, søndagskafe med hjemmebakte kaker, pub/kro på onsdag/fredag og dansatner på Lørdag.

Skal man snakke om kultur, må man løfte blikket vekk fra huset til Betongbygg, men i Sarpsborg er jo Gleng synonymt med kultur, det er opplest og vedtatt at Gleng er et gode. Er det så sikkert, kan Gleng være en klamp om foten ? Kan Gleng stå i veien for blomsterengen av nye kulturformidlere ?

Det som ER sikkert, er at Gleng i årevis, under Bjarne, var et kulturfyrtårn og det er det vel i dag også. Jeg har egentlig gått lei underholdningsindustrien, for det er jo det kulturformidling og kulturen har blitt. Industri. Bare se på "julekonsertene" i kirkene og "sommerfestivalene".

Hva er egentlig galt med et piano i musikkpavliongen ?

Roger Larsen.

Ps. Siden mange er så intrisert av partier og partipolitikk. Selvom jeg ikke stemmer så er jeg er medlem av Venstre. Norges eldste parti.

1 comments:

Anonymous said...

Gleng er en klubb, en privat klubb for 68ere. Vi hadde trengt et bredere og mer tilgjenglig tilbud.

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls