Sunday, December 11, 2005

Ut på tur, aldri sur.

I kan man gå turer. Gjør det ! Man bør gå greåkerstien før dette området blir ødelagt av våre Upperste. Som kjent skal Greåker og Opstaddalen fylles med brølende bulldozertrafikk, da man må lage en ny vei til det flotte sykehuset på Kalnes. Og denne veien kommer jo alle som skal til/fra Fredrikstad også til å bruke. Og det blir mange, bare Rygge skal jo ta hundretusner flypassasjerer i året.

En god kommune å vokse opp i for barn og unge ? Asfaltbarna. CO2 barna ...

Her følger en beskrivelse av Greåkerstien, saxet fra GIF sine sider. Vi bøyer oss i støvet og takker for innsatsen til turstikomiteen.

Greåker-stien

Dato: 30/11-2005
Forfatter: Steinar Jansen

Nå er stien ferdig ryddet og merket med gule bånd fra klubbhuset. Vi håper at flest mulig av medlemmene og Greåker-folk ellers vil benytte stien til en tur i helgene og selvfølgelig ellers i uken når kveldene blir lysere igjen. Fotballagene har vel heller ikke vondt av å komme seg en tur ”i skauen”.

Totalt er stien på bortimot 7 km. Den er sine steder svært kupert, særlig før klopper og trapper er bygd ferdig. Vi har hatt et utmerket forhold til de aller fleste grunneierne, men to steder har vi dessverre ikke kommet til enighet med grunneierne, og på disse stedene er ikke stien merket. Vi kommer tilbake til dette nedenfor.

BESKRIVELSE AV STIEN
For at klubbhuset skal være et naturlig samlingssted, har vi lagt en sløyfe fra klubbhuset, opp Rønningen og Myrholtveien. Til venstre opp Klevaveien til der hvor den møter rundløypa på hjørnet av tomten til Ingebjørn Kvisvik. Ta av til høyre og følg Brønnveien til Opstadveien. Følg Opstadveien ca. 50 meter og ta til høyre opp til Greåker fort. Ved inngangen til fortet vil det bli satt opp et informasjonskart om Greåkerstien, men dette er ikke klart ennå.

Følg oppgangen til fortet og fortsett opp trappene. Her går stien oppe på geværgalleriet og rundt toppen på fortet. Denne delen er ikke merket pga. hensynet til kulturminnene der, men egentlig bør det ikke være nødvendig med merking av denne delen av stien. Stien fortsetter på østsiden av festningen (Vetatoppen som fjellet egentlig heter), og der fortsetter merkingen.

Som de fleste kjenner til, utbygges nå det gamle brakkeområdet nord for fortet, og stien har derfor blitt lagt langs stupet mot Greåkerdalen, øst for utbygningsområdet. Stien passerer en gammel plass som brant engang på 1970-tallet, Opstadbråten. Du ser tydelige merker etter kjelleren, våningshuset og driftsbygningen. Etter en snau kilometer fortsetter den bratt ned mot Greåkerdalen og kommer ut i Holandsbakken akkurat der veien gjør en 90 graders sving. Her er nedgangen litt lei, og snekkerlinja på Greåker videregående skole har lovt å bygge en trapp her, men det kan selvfølgelig drøye.

Følg bakken opp og ta første avkjørsel til høyre (50 m.) Her kommer du til en god sti som går nesten til Aronsenbakken. Der hvor stien snur kan du gjerne ta en avstikker de 50 m. ned til den gamle hoppbakken. Her er det bygd et skilekanlegg og satt opp en gapahuk. Stien snur og går langs veien til lekeplassen ved Høymyr. Her er det satt opp fotballmål og lagd en liten BMX sykkelbane. Det er også krakker for en rast, kanskje med en matbit?

Stien går gjennom et skogstykke tilhørende Syver Opstad. Her ble det tatt ut torv til ut på 1950-tallet, noe som det er tydelige merker etter på begge sider av stien. Den kommer deretter ut på jordene til Syver, hvor den går rundt store deler av jordet. Syver har satt av en meter av jordet til stien i en lengde av ca. 500 m. Legg merke til de to flotte furuene du går langs, reneste ”Libanons seder”.

Deretter fortsetter stien over Opstadveien og veien ned mot Pålshaugen. Vi er dessverre ikke kommet til enighet om merking av stien på denne veien som er privat. Den har vært brukt i flere hundre år, og ingen kan nekte gjennomgang. Imidlertid; stien er ikke merket her.

Ca. 10 m. før veien gjør en 90 graders sving til venstre, går stien av til venstre. Stien er merket fra tomtegrensen, ca. 20 m. fra veien. Følg litt med på venstre hånd, og du vil se merkingen. Herfra går stien ned på gårdsplassen på Pålshaugen, midt mellom våningshuset og lagården. Den følger jordekanten og noe beitmark og kommer ned til bakkene hvor vi guttæne i gamle dager hadde hoppbakken ”Alberten”. Dette er et nydelig område med utsikt over noe av det eldste kulturlandskapet i har her i landet.

Derfra går den gjennom et område med grov skog før den kommer ned på jordene nord for ”Grothhusene”. Her er det ryddet en nydelig trase i jordekanten. Der hvor jordene slutter, går stien opp i fjellet hvor det er ryddet en trase som kommer ut i Moaveien like ved oppgangen til Jan Groth.

Herfra følger stien Moaveien ca. 150 m. til jordet til nå avdøde Svein Simonsen, akkurat der hvor bakken begynner. Herfra går stien langs jordekanten og opp mot fjellroten. Den følger fjellroten over en bekk hvor det er planer om å bygge en klopp. Denne bekken kommer fra jordene nord for Greåker videregående skole og skal visstnok komme fra en ile. I hvert fall har bekken jevn vannstand selv i lange tørkeperioder. Etter bekken går stien bratt opp til Greåker vgs og følger skolebygningen sydover. Du får opp pusten i denne bakken!

Etter skolen har vi problem nr. 2 med stien. Her har grunneieren satt opp et gjerde i grensen mot skolen. Vi er i dialog med Sarpsborg kommune om en passasje gjennom dette gjerdet, men for øyeblikket må vi gå rundt der hvor det slutter mot vest i eiendomsgrensen til idrettsforeningen. Naturlig nok er stien heller ikke merket her, men den er enkel å følge. Følg gjerdet opp til toppen av fjellet og fortsett sydover langs furuene i østkanten av fjellet. Stien er igjen merket når vi kommer til tomten til Flemming Ottesen. Den går ut i veien ved tørkestativet til Inger Marie Kvisvik, og du er tilbake til utgangspunktet i Klevaveien.

Den korte biten av stien fra Greåker vgs til Flemming Ottesen er av stor betydning for hele stien. Den går på fjellet rett over matta på Moa med flott utsikt over Visterflo og Rolvsøy. Alternativet er å gå fra Greåker vgs til oppgangen til Greåker fort. Dette vil være rundt 500 m kjedelig asfaltgange i stedet for en naturopplevelse. Vi anbefaler deg absolutt å følge stien rundt gjerdet, selv om det er litt kronglete. Dette er utmark med fri ferdsel!