Monday, July 25, 2005

Fritt Ord.

Vyrde Lesar.

Jeg har søkt stiftelsen "Fritt Ord" om støtte, her er søknaden:

Hei.

Jeg tillater meg herved å søke et lite tilskudd til videreutviklingen av bloggen:

SAlternativ.blogspot.com.

Bloggen ble startet som ttlido.blogspot.com da Sarpsborgs eneste avis, Sarpsborg Arbeiderblad, under redaktør Eirik Moe, viste seg å være tilhenger av sensur. Innlegg av politisk natur ble ”for lange”, ”for mange”, for … Han gikk så langt at han forlangte å få strøket enkelte deler av innleggene, for eksempel om hvorfor Jon Henriksen (tidligere redaktør i SA) ikke ble nevnt i jubileumsblekka i fjor.

Her er mitt avskjedsbrev til SA:

Farvel SA
Et merkelig svar. Så vidt meg bekjent står det "På debattsiden kan leserne komme med sine ytringer ...", så jeg regner debattsiden som vår, lesernes, ikke redaksjonens. At enkelte lesere har et hyppigere leveringstempo enn andre og derfor skal nektes adgang, står det intet om. Det virker som om at redaksjonen, etter redaktørskiftet, har blitt mer mistenksom, mindre frilynt, mer analfixert (i freudiansk betydning), nesten middelaldrende i sin forknytthet og redd for .. ja hva da montro. Jeg fikk ikke skrive http://www.skjeggelarsen.com/ i spaltene, da redaktøren, Moe, mente det var reklame for min hjemmeside. Herregud, det var jo kun for å avhjelpe redaksjonenes plassmangel. Mine innlegg var for lange sa Moe, og jeg trodde på det. En merkelig omgang med sannheten.

Jeg ble senere presset av redaktøren til å redigere ett av mine innlegg (med spørsmål om hvorfor Jon Henriksen ikke var nevnt i 75års blekka). At jeg lot meg presse, har jeg angret på siden. Når jeg påpekte at redaksjonen kunne henge en hale på innlegget og at det var fler enn meg som lurte på hvorfor Jon Henriksen ikke ble nevnt, ble forslaget avfeid med sinne og fnysing. Merkelig !

Lefling med sannheten er ikke min sterke side, heldigvis. Den som leftler med sannheten en gang, kan jo gjøre det igjen. Troverdigheten svekkes. Og en avis uten troverdighet ...

Jeg føler det nesten som jeg er en byrde for SA, en kødd som skriver leserinnlegg. Jeg lover derfor å slutte å skrive.

Det skal forøvrig åpnes en leserbrevspalte i en konkurrerende avis snart, kanskje dette innlegget også havner der. Hvem vet ?

Debattsiden skjemmes forøvrig av altfor mye reklame.
Roger Larsen
Jutulveien 46
1709 sarpsborg

Jeg trenger ikke mye penger. Det jeg trenger er en ny datamaskin (den gamle døde i går), jeg trenger et bedre kamera/videokamera (JVC, kommer med en ny modell i løpet av høsten, et kombikamera), jeg trenger litt penger til ”reklame”, dvs. jeg trenger å knytte til meg noen ”frilansere” (de må jobbe gratis), og jeg trenger muligens større plass på noen vlog servere i USA etter hvert.

Kamera ser ut til å koste ca 1000 dollar i USA.
Datamaskin/PDA fra 3 til 10 tusen (men jeg kan sjekke QXL etter brukt)
Reklame – 500 til 2500 (?)
Serverplass ca 200 dollar på år.

Dette skulle bli ca 15- 20000.

Jeg er arbeidsledig it-ingeniør, og har derfor begrensede midler.

Jeg har tatt min utdannelse ved Universitetet i Bergen og har følgende fagkombinasjon:

Sosiologi mellomfag.
Psykologi grunnfag.
Informasjonsvitenskap mellomfag.
Offentlig Administrasjon og organisasjonskunnskap mellomfag og storfag.
Litt statistikk og statistikkanalyse.
Et halvt engelsk grunnfag ved Bø i Telemark (sluttet da vi fikk vite at studiet ikke ville bli godkjent som universitetsgrunnfag – 1974?)

15 år som programmerer og systemerer i EDB4tel (televerkets it-avdeling), med stormaskiner.

Jeg regner ikke med noen inntekter i det hele tatt fra bloggen.

Det er ikke sendt søknader om midler andre steder.

Bloggen skal utvikles til å være noe annet enn Sarpsborg Arbeiderblad. Den skal være uavhengig av politiske partier, uavhengig av annonsører, uavhengig av kommunens administrasjon og den skal ikke bruke politiske floskler.

Foto, noveller, radioblog, essays, videoblogger, kommentarer, gadgets og nyheter.
Det er mulig at den må flyttes over på en annen plattform etter hvert. Men det får jeg ta når det kommer.

Den gamle maskinen døde da jeg skulle legge inn bloggens første videosending – en reportasje fra Borgarsyssel Museum som er i totalt forfall. Videosendingen som ligger der er kun en ferdigredigert ”film” jeg allerede hadde.

Jeg skal søke opptak ved Høgskolen i Vestfold på kurset: Faglitterært forfatterstudium i år igjen. Det er et nettbasert studium, basert på kveldsstudier og et par samlinger i året. Det er beregnet på folk i fullt arbeid, allikevel nektet AETAT Sarpsborg meg å begynne på dette studiet i fjor (men det er jo en helt annen sak).

Vennlig hilsen
Roger Larsen
Jutulveien 46
1709 Sarpsborg

rhlarsen@online.no
69152928

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls