Sunday, June 26, 2005

Ille sjuk, både her og der.

Vyrde Lesar.

Lege Vilhelm Lund påpeker i en kronikk i Aftenposten, lørdag 25 juni, at det er rart at vi stadig blir sjukere.

Men som han sier :

Sykdomsbegrepet er utvannet, 60-70 % av sykemeldinger og uførekrav skyldes muskel-skjelett sykdom og lettere sosiale psykiske lidelser. Livshendelser medikaliseres såsom : samlivsbrudd, tap av arbeid, kriminelle forhold og sykdom eller død hos nærstående. Sykemelding benyttes som ledd i individuell arbeidskonflikt eller samordnede aksjoner i lønnskamp. Tilliten til ordningen undergraves.

Da vil jeg minne om mitt brev til samtlige av landets politiske partier + LO :

***************************

Hei.Jeg sitter her på morgenkvisten og leser aviser og blader. Jeg er arbeidsledig it-ingeniør, og det har jeg vært i to år nå. Jeg er 53 år, har tinnitus(skrikende togbremser døgnet rundt), er blind på det ene øyet (medfødt), vondt i knea...og ..og .. som sagt er jeg 53 år og såvidt jeg skjønner en helt vanlig 53 åring. Tester sier jeg er i bedre form en gjennomsnittet på min alder.Jeg lurer derfor på om det er noe jeg har misforstått. I dagens Kapital ser jeg at nærmere 40% av de som ble sagt opp i Posten nå er uføretrygdet. Da jeg fikk sparken fra EDB4tel (gamle Televerkets EDB-avdeling, nå Accenture) var det ingen som fortalte meg at jeg kunne gå inn på et legekontor for å bli trygdet, at det var et valg jeg selv kunne ta. Er det derfor mulig at dere sjekker opp dette for meg, slik at jeg også kan bli trygdet ? Om dere kjenner til en "snill" lege så ville det være greit.

Vennlig hilsen
Roger Larsen etc ..

*********************************

Siden jeg ikke har fått noe fornuftig svar, må det bety at noen er flaue eller at de har noe å skjule. Jeg nekter å tro at fire av ti ansatte i Posten var så sjuke at de ikke kunne jobbe eller søke jobb hos AETAT. Dette må være tidenes trygdesvindel, eller muligens et eksempel på dårlig personalbehandling (Statlige bygninger forfaller jo også). Det er uansett de som jobber i det private næringsliv som må betale dette, og så tyter finansminister Foss om at man må jobbe mer, lenger, raskere og betale mer av pensjonene sjæl. Det må jo ha rabla for mannen !! Skal Borregaardsarbeidere slite seg skakke fordi staten bruker (muligens ulovlig) uføretrygding som fallskjerm for de som sies opp ?

Og slike ordninger slåss LO og noen av de politiske partier FOR.

Roger Larsen

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls