Friday, June 10, 2005

POSTEN - 2005

Vyrde Lesar.

For hundre år siden, i 1905, da min bestefar var 6 år, la Einstein fram den spesielle relativitetsteorien.

- Fysikkens lover ER, og de ER like overalt.
- Lysets hastighet er konstant uansett hva man måler, eller hvor man er.
- Enhver observatør er/har sin egen nøyaktige klokke.
- Universet eksisterer i rom og og tid, og er relativt til observatøren.
- Universet er i konstant bevegelse, intet punkt står stille eller "Panta Rei" som Heraklit sa.
- E=MC2

Kort sagt, så er den ikke så lett å forstå. Ihvertfall ikke for meg, min hjerne er så liten.

Posten har også sin egen tid, sine egne metoder og sin egen historie (Postverket).

I begynnelsen av mai bestillte jeg noen bøker fra USA, fra AMAZON.

******************************************************
Bolk 1 : For å lære noe nytt, AETAT nekter en stakkars arbeidledig å gå på kveldskurs !
3ds max 7 Fundamentals and Beyond Courseware
CINEMA 4D : The Artist's Project Sourcebook
Introducing Maya 6:3D for Beginners
Painter IX Creativity: Digital Artists Handbook
Cubase SX Power!
Reason 2.5 Power!

Bolk 2: Er fortsatt interessert i WW2 historie, og her er fortsatt mye å lære.
Soldiers and Slaves : American POWs Trapped by the Nazis'
Final Gamble D-Day: The Greatest Invasion - A People's History
Blood for Dignity: The Story of the First Integrated Combat Unit in the U.S. Army
Tuxedo Park: A Wall Street Tycoon and the Secret Palace of Science That Changed the Course of World War II

Bolk 3: Generell historie er også morro.
America's Queen: A Life of Jacqueline Kennedy Onassis
Reagan : An American Story : The Writings of Ronald Reagan That Reveal His Revolutionary Vision for America
This is Cuba: An Outlaw Culture Survives
The Tumultuous Fifties: A View from the New York Times Photo Archives

Bolk 4: Ploff sa den lille pistolen. Ploff, ploff, den hoppet litt i handa. (Hmmm ????)
Teach Yourself Writing Crime Fiction.
*********************************

Bøkene ble bestillt 5 mai og de var her 19. Noen kilo, fra USA og hit. 14 dager, via Tyskland.

Samtidig bestillte jeg på QXL en bitteliten håndholdt PDA, noen få gram, nesten usynlig, den brukte også ca 14dager på veien, fra Bodø til Sarpsborg. 14 dager, TO UKER !! Posten mente forøvrig at det var ankomst til Sarpsborg postkontor som skulle gjelde, ankomstdagen skulle ikke være den dagen jeg fikk melding i min postkasse !! Jeg klagde !!

Heromdagen bestillte jeg en Laserskriver fra Komplett. Den kom raskt, men når jeg så esken tenkte jeg : Oi.

Og der hadde jeg rett, oi, den virket ikke. Det så ut som om den var blitt kastet fra Sandefjord, hvor Komplett holder til.
Pakke opp, pakke sammen, tilbake til posten.
Der fikk jeg (selvsagt) lov til å levere pakken tilbake(etter litt dikkedar !), og posten og Komplett skal krangle om hvem som har skylda, men først måtte jeg høre følgende : Den er jo dårlig pakket da !! Og jeg svarte at om de ville gi meg påstanden skriftelig, så skulle jeg ta det opp med HP. De pakker jo bare noen hundretusen printere i måneden, så pakking, nei DET har de nok ikke greie på !!
Da ble det stille ....

Posten har fortsatt en laaaaang vei å gå før de forstår hva kunder er, akkurat som Televerket.

Jeg bestillte forøvrig en Beta-versjon av Visual-Studio 2005 fra Microsoft heromdagen. Den kom på døren, levert av DHL, etter at jeg hadde blitt informert av Microsoft, pr e-mail, at den var underveis. På døren, levert av DHL... På døren, levert av DHL... På døren, levert av DHL..

Så litt tilbake til fysikken : Termodynamikkens andre lov sier at entropien i ethvert system øker over tid, ting skal alså bli mer og mer rotete. Et eksempel er at om man slipper et (øl)glass i gulvet, så knuses det og entropien øker. Men for hvem øker entropien, degogmeg eller Universet. Det kan jo hende at det er det motsatte som skjer (for universet) nå et glass knuses, entropien minsker....

Roger Larsen

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls