Monday, June 20, 2005

Ut på reise. I tiden.

Vyrde Lesar.

Jeg skal reise, langt og tilbake i tid.

Jeg skal tilbake til Afrika, menneskehetens vugge. Mine kromosomer skal kartlegges, og mine forfedres reise ut av Afrika skal beskrives. Den begynte for ca 60000 år siden, og er foreløpig avsluttet. Her i Sarpsborg, som jo er et av de eldste samlingspunkter i Norge. Navnet kommer jo av det eldgamle ordet for samlingssted, borg, hjem : SAL.

Jeg er sikker på at denne del av Norge var befolket omtrent like tidlig som Sapmi. Da den store isbreen trakk seg sammen for 10000 år siden, ble landet befolket fra to sider, nordfra og sørfra. Samtidig.

Og her i Sarpsborg slo de første storfamiliene seg ned for ca 4-5000 år siden, på neset ved fossen, som da var et stryk, og et veldig spiskammers. Her var fisk, bjørn, sel, frukt ... ja

Vyrdsam helsing
Roger Larsen

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls