Monday, June 06, 2005

Lærarar og den røde fare.

Vyrde Lesar.

Det er opprør i de røde sekker, skolesekker. Landets lærere stemmer SV, Ap og Sp, og de er imot omtrent alt.

De er imot : Nasjonale prøver.
De er imot : Åpenhet rundt nasjonale prøver.
De er imot : Økt konkurranse mellom skolene.
De er imot : Resultatbasert lønn.

Men de vet lite om skolepolitikk : Det er bare omtrent en tredjedel av lærerne som kan si navnet på undersøkelsene som beskriver forholdet i den norske skole.

Men det er nå kjekt med krigogfred og etnisk musikk og spennende vin og lavendelbad og dissæin å sånnt ...

Sjøl har jeg skrevet brev til Jens Stoltenberg, den gangen han var stasminister og stolt slo på storetromma for "Den kulturelle ryggsekk".

Jeg påpekte at som ARBEIDERPARTISTASMINISTER burde han innføre "Den industrielle ryggsekk" slik at barn forstod hva som ventet dem der ute i Fremtiden. At de måtte kunne mer enn å tromme på tamtam trommer, danse til brassband, drive med filmogmediaogsånnt og at det var viktig å lære REALFAG (men da må man jo gjøre lekser!!). Han svarte aldri på brevet.

Men INGEN politikere har svart på dette :

Hei.

Jeg sitter her på morgenkvisten og leser aviser og blader. Jeg er arbeidsledig it-ingeniør, og det har jeg vært i to år nå. Jeg er 53 år, har tinnitus(skrikende togbremser døgnet rundt), er blind på det ene øyet (medfødt), vondt i knea...og ..og .. som sagt er jeg 53 år og såvidt jeg skjønner en helt vanlig 53 åring. Tester sier jeg er i bedre form en gjennomsnittet på min alder.Jeg lurer derfor på om det er noe jeg har misforstått. I dagens Kapital ser jeg at nærmere 40% av de som ble sagt opp i Posten nå er uføretrygdet. Da jeg fikk sparken fra EDB4tel (gamle Televerkets EDB-avdeling, nå Accenture) var det ingen som fortalte meg at jeg kunne gå inn på et legekontor for å bli trygdet, at det var et valg jeg selv kunne ta. Er det derfor mulig at dere sjekker opp dette for meg, slik at jeg også kan bli trygdet ? Om dere kjenner til en "snill" lege så ville det være greit.

Vennlig hilsen
Roger Larsen etc ..

Så tilbake til skolen.
På alle foreldremøter som vi har med lærere, på enmannshånd, pleier jeg å legge vekt på at alle elever skal få hjelp om de trenger det. På Kurland skole ( og på andre skoler) er det mange barn som får det, og det er bra. Problemet er at det ser ut til at det kun er barn i den ene del av den gausske kurve som får hjelp.

De glupeste, geniene, duxene, de ergjerrige, de som står på med leksene, de som satser, de som VIL noe .. de bare sitter der de, trommer med fingrene og kjeder seg. For de finns ! De er ikke mange, men de finns. Det er de som skal lede Norge om 10-20-30 år ..... men så er det litt flaut å være flink da, vi har skigymnas og ... skjønner ? Ikke ?

Roger Larsen

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls